Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av epostaren
Jag har Ditec på min Volvo V70 och det är den fjärde bilen som jag har det på. Jag skulle aldrig ha en bil utan Ditec, man blir lätt bortskämd med den fina glansen som gör att bilen ser som ny ut, även efter flera år.

Jag gav 3750:- senste gången och det är värt varenda krona, tycker jag (den första bilen som jag hade Ditec på, blev repad av någon strax efter behandlingen, och Ditec fixade detta åt mig utan att det kostade ett enda öre, det tycket jag var riktigt schyst).
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Hade varit intressant att se hur mycket förtjänst det är på en behandling på en ny bil. Jag får känslan att många tar in bilarna, tvättar noga och sen kanske kör en lättare polering innan lackskydd och sen tar ca 4500kr för det. Borde blir rätt bra förtjänst.

Lägga på vattenavvisande medel på framrutan och ex. bakrutan kostar väl ca 700kr extra. För ett 10 min jobb :wink:

Har lämnat många, många bilar Ditec och det har blivit bra. Men jag kan göra det bättre och noggrannare själv. Problemet är bara att hitta tid att göra det. Men det får jag lösa! :wink: :)
av Steff 99
Momentum skrev:Mycket Placeboeffekt på lackbehandlingar är min åsikt
Hur många bilar har du lackbehandlat , eftersom du har den åsikten ??
Vilka märken har du använt så att man vet vilka man skall undvika.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag polerar min med menzerna powerfinish eller final finish. Efter det lägger jag på en försegling som cyclo tagit fram. Ger 18 månaders skydd. Funkar kanon för mig. Många har bett om hjälp men det är få jag har tid att hjälpa.... Kostar mig ca 4 timmars arbete. Brukar göra detta varje vår.
Användarvisningsbild
av Funk
Lägga på vattenavvisande medel på framrutan och ex. bakrutan kostar väl ca 700kr extra. För ett 10 min jobb
Och materialet kostar en hundring.. :D

/Thomas
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Hade varit intressant att se hur mycket förtjänst det är på en behandling på en ny bil. Jag får känslan att många tar in bilarna, tvättar noga och sen kanske kör en lättare polering innan lackskydd och sen tar ca 4500kr för det. Borde blir rätt bra förtjänst.
Det kanske tar 4 timmar att göra en bil, det kostar 4500kr inkl moms, mao så är det 3300kr kvar, arbetskostnaden är kanske 4 tim ca 550kr/tim blir 2200 sedan har vi matriel kost ca 500kr , så har man tur kanske man kan få en förtjänst på 500kr/bil...vilket verkar var en gigantisk förtjänst :-O)
Användarvisningsbild
av Bosse78
Steff 99 skrev:arbetskostnaden är kanske 4 tim ca 550kr/tim
Arbetskostnaden är väl ändå nått företaget debiterar kunden och inte en kostnad för dom eller menar du att en rekondare kostar företaget 275kr i timmen + 275kr i timmen i arbetsgivaravgift för företaget??? Eller är det bara så att du inte har en aning vad du pratar om ?
av Claesson
farmerswalk skrev:Jag polerar min med menzerna powerfinish eller final finish. Efter det lägger jag på en försegling som cyclo tagit fram. Ger 18 månaders skydd. Funkar kanon för mig. Många har bett om hjälp men det är få jag har tid att hjälpa.... Kostar mig ca 4 timmars arbete. Brukar göra detta varje vår.
En snabb fråga hur i hela friden hinner du gå ett varv med PF/FF + lackskydd på 4h? :shock: man får ju ändå räkna in tiden man lägger på tvätt, clay maskering etc =) När jag gör vid min egen bil lägger jag runt 16h på en polering + lackskydd, R2000 eller Fireglaze brukar åka på. Men då är jag noga, riktigt noga. Men en kan inte göra det hur snabbt som helst eftersom polermedlet tar en viss tid att bryta ner. Menzernas polermedel tenderar ju till att bli ganska jobbiga att torka bort om man ej brutit ner medlet tillräckligt. Jag har själv haft min bil bortlämnad till en firma en gång, de behövde bilen i 2 dagar för så jag tror inte vi ska räkna med dom lägger 4h timmar på en bil iaf :)

EDIT: Känns ju inte som att det är så storrisk att "åka dit" för lackskydd på garantin, inte så lätt att bevisa att det gjort?! :???:

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]