- tor 16 jun 2011, 08:37
#539290
Jag har ju mest kört med min 854 Turbo med farthållare. Där är grundkompressionen så låg att den inte alls motorbromsar speciellt hårt när man släpper gasen helt. Så det kan vara skillnad på bil och bil.
Följden blir ju också att den släpper mycket på gasen i nerförbackarna, men utan att det bromsar speciellt mycket. Alltså förbrukning nära noll utan att tappa mycket i fart. En släkting har GLT-versionen, och den motorbromsar betydligt kraftigare, då sugmotorn har högre kompression.
På väg hem från jobbet har jag en sträcka i svag nerförslutning, fram till en rondell. Där rullar jag med motorbroms, och nollförbrukning, i 450 meter. Då tappar jag från ca 90 km/h till ca 50 km/h, en fart som går utmärkt att hålla genom den rondellen. Slår på farthållaren precis före rondellen, så börjar den accelerera på väg ut igen. Men mer utpräglad snålkörning än så brukar jag inte ägna mig åt i vardagslag. Man vinner dock rätt mycket på att se långt fram. Att fortsätta i 115 km/h och sen stå på bromsen för att inte köra på en lastbil som man har haft koll på i två kilometer är det många som gör, istället för att lätta på gasen och komma ner i samma fart utan bromsning. När det är staketväg kan man ändå inte komma förbi.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.