Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Samtidigt är flera av de "universellla sanningar" om ECO-körning tveksamma eller direkt felaktiga.
För egen del anser jag att använda farthållare är en utmärkt kompromiss mellan lägsta möjliga förbrukning och vettigaste möjliga uppträdande på vägen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Samtidigt är flera av de "universellla sanningar" om ECO-körning tveksamma eller direkt felaktiga.
För egen del anser jag att använda farthållare är en utmärkt kompromiss mellan lägsta möjliga förbrukning och vettigaste möjliga uppträdande på vägen.
Jag har provat när jag kört kors och tvärs över landet nattetid och man har vägen för sig själv. Farthållaren drar upp förbrukningen rejält mot vad man själv kan köra. Det är stor skillnad.

-Den gasar hårt i uppförsbackarna för att hålla farten exakt
-Den motorbromsar hårt i nedförslut
-Den bromsar för hårt när man kopplar ur den om man tex närmar sig en korsning
-Den accar för hårt när man trycker på resume efter korsningen tex.

Slappt är det att köra med farthållaren men det går åt en hel del extra.
Jag har ju mest kört med min 854 Turbo med farthållare. Där är grundkompressionen så låg att den inte alls motorbromsar speciellt hårt när man släpper gasen helt. Så det kan vara skillnad på bil och bil.

Följden blir ju också att den släpper mycket på gasen i nerförbackarna, men utan att det bromsar speciellt mycket. Alltså förbrukning nära noll utan att tappa mycket i fart. En släkting har GLT-versionen, och den motorbromsar betydligt kraftigare, då sugmotorn har högre kompression.

På väg hem från jobbet har jag en sträcka i svag nerförslutning, fram till en rondell. Där rullar jag med motorbroms, och nollförbrukning, i 450 meter. Då tappar jag från ca 90 km/h till ca 50 km/h, en fart som går utmärkt att hålla genom den rondellen. Slår på farthållaren precis före rondellen, så börjar den accelerera på väg ut igen. Men mer utpräglad snålkörning än så brukar jag inte ägna mig åt i vardagslag. Man vinner dock rätt mycket på att se långt fram. Att fortsätta i 115 km/h och sen stå på bromsen för att inte köra på en lastbil som man har haft koll på i två kilometer är det många som gör, istället för att lätta på gasen och komma ner i samma fart utan bromsning. När det är staketväg kan man ändå inte komma förbi.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]