Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
#535090
Jo det är ju tyvärr det, men ytterst trevliga bilar att köra för sin ålder så därför jag brukar orda om att byta kamremmen i förtid för att vara på säker sida :)
Användarvisningsbild
av JonasPalm
#535292
Tack för varningen!
Jag är lite nervös varje gång jag kör. Mätaren står på ca: 18200 …
Har beställt kamremskit på Skruvat.se men fick idag ett mejl om att det var slut hos leverantören :-(
Ska köra Gbg-Sthlm nästa helg men utan ny kamrem får det nog vara, för att inte riskera motorhaveri.
Användarvisningsbild
av JonasPalm
#537170
Nu har äntligen paketet från Skruvat.se anlänt. Dags att börja skruva :D
Har suttit och läst lite i Haynes men den gör mig en aningen förvirrad ibland, allt verkar så avancerat.
Några frågor jag skulle vilja ha hjälp med:
Vad ska jag börja med att byta, kamremmen, generatorremmen eller vattenpumpen?
Behöver jag åka till GDS-hall för detta eller kan jag hålla till i mitt garage?
Går dessa saker att göra ensam, jag har tid, eller underlättar det mycket om man är två?
Hittade ingen info i Haynes om hur man byter styrlederna men det är väl bara höja bilen med domkraften, skruva loss hjulen, skruva av de gamla styrlederna, kolla hur långt in på styrstagen de satt och sedan skruva på de nya lika långt in, eller?
Tack på förhand!

Var förresten och tittade på en Volvo 945 Classic idag:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_94 ... ?ca=15&w=3
Lite dyr, tycker jag, annars var den fin. Gått lite långt kanske.
Men det får nog vänta med ny bil, så mycket pengar, tid och energi jag lagt ner på 460:n nu.
Användarvisningsbild
av vetten
#537286
För att kunna byta kamrem så måste du plocka bort generatorremmen så att du kommer åt, sen får du också hissa upp höger framhjul och palla upp och ta bort hjulet sen är det en plastkåpa där som måste bort, ja du ser vilken. Du måste också spärra vevaxeln med ex vis bakdelen på en 8mm borr, det sitter en skruv på framsidan av motorblocket som du tar ur först, sen kolla upp alla märkningar (fota gärna för minnet) detta plus en hel del annat måste plockas lös för att komma åt ordentligt. När kamremmen är borta så kan du byta vattenpumpen, löprullen och spännaren sen dit med remmen osv...

Ja du kan göra det i ditt garage men en medhjälpare underlättar enormt både praktiskt och stärkande.

Har du bara mekat förut och inte är helt borta så behöver du inte vara rädd för jobbet, men var noga så att remmen, kammen och vevaxeln kommer rätt.

Har för mej att det finns en bild i Haynes på ett verktyg som du kan tillverka själv för att ha när du ska spänna remmen.

Och så...Lycka Till :-)-)
Användarvisningsbild
av JonasPalm
#539074
Tack vetten!
Har nu bytt styrlederna (styrstagsändarna), gjort framvagnsinställning (på verkstad) och riktat ratten rätt.
Nu ska jag sätta igång med kamremmen.
Återkommer med rapport.
Användarvisningsbild
av JonasPalm
#540949
Hej igen!

Efter en lååång dag utanför garaget har jag nu bytt vattenpump och kamremmens löp- och spännrulle. När jag skulle sätta dit den nya kamremmen stötte jag dock på patrull. Jag tror att jag lyckats vrida kamaxeldrevet och vevaxeldrevet fel i förhållande till varandra. När jag skulle dra loss vevaxelns remskivebult lät jag min fru hålla mot med en kraftig mejsel uppe vid kamaxeldrevet. Detta p.g.a. att jag inte begriper instruktionen i Haynes:
"Skruva loss vevaxelns remskivebult samtidigt som vevaxeln hålls fast. Gör detta genom att låta en medhjälpare sticka in en skruvmejsel i i startkransens kuggar genom åtkomsthålet längst upp på balanshjulskåpan. Se till att inte skada tändinställningsgivaren."
Där hängde jag inte med :( Var sitter startkransen och balanshjulskåpan?
Hur som helst, när jag väl fick loss vevaxelns remskivebult så hade jag vridit sönder kuggarna på kamremmen just vid vevaxeldrevet. Jag låste sedan fast vevaxeln (tror jag) med en insexnyckel med diametern 8 mm. Jag fick in den ca 2 cm in i hålet. Kamremsdrevet var då i rätt läge enligt markeringen.
Jag passade in kamremmens ena vita streck vid markeringen på kamaxeldrevet men då fick jag inte till markeringen på vevaxeldrevet. Jag prövade att vända på kamremmen men inte då heller. Kamremmens pilar som visar rotationsrikningen sitter precis bredvid det ena vita strecket. Som jag har förstått det ska dessa pilar vara uppåt, vid kamaxeldrevet med pilarna riktade åt samma riktning som hjulen snurrar, eller ska de vara där nere?
När jag tittar på vevaxeldrevet så är märket (där man ska passa in ena kamremsmarkeringen) riktat rakt fram, i bilens körrikning eller kl. 3 om man så vill, trots att jag har stuckit in en insexnyckel i hålet för att låsa vevaxeln.
I Haynes så ser märket ut att peka rakt ner, kl 6.

Hur ska jag gå tillväga för att vara säker på att jag har vridit kamaxeln så att jag hittat ÖD?
Kan kamaxeldrevet vara ett varv fel när markeringen stämmer med kamremskåpans kil?

Kan någon som vet skriva en idiotsäker instruktion för hur jag ska få det hela rätt så vore jag evigt tacksam!
Användarvisningsbild
av JonasPalm
#541160
Nu har jag satt på kamremmen så att markeringarna på den stämmer med märkena på kamaxeldrevet och vevaxeldrevet. När jag vrider runt vevaxeln med remskivebulten och stannar när markeringarna på kamremsdrevet och kamremskåpan möter varandra, så får jag dock inte in bulten i hålet vid oljestickan. Om jag vrider ett och ett halvt kugg till så går bulten i. Vågar jag starta motorn trots denna lilla diff eller pajar skiten ihop då?
Som sagt, markeringarna på kamremmen stämmer och pilarna på kamremmen pekar i färdriktningen.
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av vetten
#541303
Jag hade satt ihop och handdragit runt motorn först, men efter vårt snack idag så blir jag osäker, men jag har för mej att när jag bytte min första på en 440 så stämde inte märkena på remmen enligt boken heller men dom andra märkena stämde, ja den på kamdrevet och den låsta vevaxen och eftersom vi inte rubbat något annat så utgick vi från att det va rätt. Liten chansning va det väl men allt funkade.
Blev lite fundersam om det du skrev att du inte fick in insexnyckeln mer än 2 cm i låsningshålet eftersom jag tycker att jag kunde få in 8mm borren längre än så.
På min nuvarande 480T så vet jag enligt förra ägaren att dom använde en 8mm bult för att låsa med och att den gick av :-O) när dom skulle lossa remskivan, så för min del blir det mycket mera krångel vid nästa byte ?:-/
Kan ju vara så på din också att det sitter något avbrutet i låsningshålet ??:-/ Vad vet man på en gammal bil.

Jag vet att det finns flera av gänget här på sidan som har ideer eller t.o.m. vet :roll: Så kom igen kompisar och hjälp en forumvän så får ni en vän för livet kanske.
Användarvisningsbild
av JonasPalm
#541310
Hej igen!
Tack vetten för ditt engagemang!
Efter mycket skruvande och huvudbry så chansade jag.
Markeringarna på kamremmen stämmer med märkena på kam- och vevaxeldrev men jag var tvungen att vrida vevaxeln en och en halv kugg till medsols för att få in min 8 mm insexnyckel i hålet för att spärra vevaxeln. I detta läge fick jag in den betydligt mer än 2 cm, säkert det dubbla. Hade jag ställt vevaxeln precis så att jag fick in insexnyckeln i låshålet så hade markeringen på kamremmen hamnat två kuggar fel.
Vet inte om diffen är allvarlig.
Jag startade iaf bilen och lyssnade på motorn på tomgång och hörde inget konstigt (iofs otränat öra när det gäller motorljud). Körde en liten sväng oc det hela verkade funka bra.
Det som oroar mig mest är om jag har fått till alla åtdragningsmoment och remspänningen på kam- och drevrem.
Funderar på att åka till en verkstad och be dem kontrollera detta. Borde väl gå att få någon att göra det.
Tack igen för allt stöd!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]