Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xenon666
Hej!

För några månader sedan hade jag inne bilen på Volvo pga att motorlampan tände sig och den gick dåligt vi gaspådag, enlig felkoderna visade det sig att den misstände på några cylindrar, detta berode på att en kabel till tändspolarna hade kommit ikläm och blivit skadad, och att några tändstift inte var fullt åtdragna, detta åtgärdades, detta var för ca 2 månader sedan, nu tände sig motorlamapan igen och den gick dåligt, gick direkt på tändstiften denna gång, och visst 2 st hade lossat, fixade detta själv och nu går bilen som ett skott igen, men lampan lyser fortfarande, antar att felkoderna måste nollas, kan endast Volvo göra detta eller kan det gå att koppla bort batteriet ett tag eller på något annat sätt nolla själv?
Användarvisningsbild
av turbo t5
Prova med att koppla bort batteriet ett tag det kan ju gå annars får du nog åka till volvo eller till någon som har felkodsläsare som kan nolla felkoderna
av llesrof
turbo t5 skrev:Prova med att koppla bort batteriet ett tag det kan ju gå annars får du nog åka till volvo eller till någon som har felkodsläsare som kan nolla felkoderna
Verkar funka skitdåligt. Min bil fick en massa felkoder när batterispänningen blev låg och batteriet till slut mer eller mindre dog. Det blev när verkstaden monterade iPodinterfacet utan att koppla ur innerbelysningen. Skit samma... igår kopplade jag loss minuspolen i en timme men felkoderna var kvar även efter det. Jag hade också hört att felkoderna försvann om man kopplade ur batteriet.
Användarvisningsbild
av Funk
Lampan för "motorfel" slocknar normalt efter att man lagt av batteripolen om felet inte kvarstår. Och den skall även slockna ett tag efter att felet försvunnit eller bilen startats felfritt...

/Thomas
av xenon666
Funk skrev:Lampan för "motorfel" slocknar normalt efter att man lagt av batteripolen om felet inte kvarstår. Och den skall även slockna ett tag efter att felet försvunnit eller bilen startats felfritt...

/Thomas
Jepp detta stämmer, igår slocknade lampan automatiskt, tog tydligen några omstarter innan den slocknade, men nu går den kanon och inget lyser :P Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av Funk
Felkoden ligger dock kvar i bilens minne, vilket kan vara bra att veta om du vill läsa ut den igen. Lägger du av kabeln så försvinner oftast koderna helt vilket kan försvåra en riktig felsökning..

/Thomas

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]