Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köpte en 854 Turbo hösten 1993. Den har jag fortfarande kvar, så det ska bli intressant att jämföra hur de bär sig åt på vägen, när jag får ut min nya XC70 D5 AWD nu snart.
Jag inbillar mig inte att en XC70 lämpar sig lika bra för fullgasåka på Autobahn, men det skiter jag i. Däremot har jag konstaterat att jag allt oftare hamnar i situationer där jag kör fast med husvagn, eller tar till Nissan King Cab eller hjullastare utan att ens försöka med framhjulsdrivet, då jag inser att det är meningslöst. Förhoppningsvis ska en XC70 fungera bättre i de situationerna.

Jag ska komma med lite kommentarer i den här tråden när jag haft min XC70 några dagar, åtminstone.
av dst02
perhall skrev:Jag förstår inte kritiken mot tvåzonskliman. Poängen är ju att den som sitter bredvid bestämmer sin temperatur. Om du kör ensam kan du ju strunta i att ändra på högersidan. Eller har du passagerare som inte orkar vrida själva:)^
PH
Soulman tycker nog att de ska va som i ex s40,v50,c30 och c70 där man ställer in tempen på båda sidor med en ratt
på samma gång, vill man ställa in för förare trycker man in knappen en gång å sedan vrider, ställa in för passagerare trycker man två gånger å ett tryck till så ändrar man båda samtidigt.

Jag tycker de funkar fint med två rattar iaf, slipper man ta fel på hö/vä :P
av 2444ever
perhall skrev:Jag förstår inte kritiken mot tvåzonskliman. Poängen är ju att den som sitter bredvid bestämmer sin temperatur. Om du kör ensam kan du ju strunta i att ändra på högersidan. Eller har du passagerare som inte orkar vrida själva:)^
PH
Kan inte låta bli att kommentera, just denna kritiken får min fulla förståelse. Något är sedan hade jag en hyrbil med ecc, kommer inte ihåg märke. Den hade dual-justering om man vred tempen på förarsidan, tills man använde vredet på passagerarsidan, därefter var det "skilda system". Ville man sedan ha tillbaka dual-justering klickade man på nån knapp, eller på själva vredet, minns inte riktigt. Det är såna finesser man inte kan leva utan :) tänkte att där har någon tänkt till, min dåvarande bil hade inte AC alls, tog nog för givet att det var standard med dual-justering. Saknar faktiskt detta lite på min nuvarande bil. Är ju ingen stor sak, men det ger lite B-känsla på något sätt...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har länge kört 850, som ju var den första Volvon med separat inställning höger/vänster. Jag tycker inte alls det spelar någon roll. Delningen fungerar så bra att man känner ändå inte hur temperaturen är på passagerarsidan, när man kör, och om det faktiskt sitter någon på passagerarsidan vill han ju antagligen ändå ställa sin sida själv.
Åtminstone känns inte skillnaden så länge man inte befinnner sig i varsin ände av inställningsområdet.
av Soulman
Körde ett 170km/h race igår mellan Södertälje och Norrköping.
Näe det känns inte ett dugg tillförlitligt i mitt tycke. Styrningen på tok för sladdrig och fjädringen är progressiv och i högre farter blir det obehagligt svajigt. Den negativa upplevelsen ligger nog till 70% i styrningen och resten i chassiet.

Dest02 har nog helt rätt i att R-Design är att betrakta som ett designalternativ och ger ingen sportig körupplevelse även om den är bättre än originalchassie. Jag valde naturligtvis inte en V70 för att köra snabbt, utan för att den var väldigt bekväm att åka i. Men jämför jag med de senaste bilarna jag haft i originalutförande så har de inte haft detta negativa uppträdandet på vägen i samma hastighet och däri ligger min jämförelse.
av Soulman
2444ever skrev:Kan inte låta bli att kommentera, just denna kritiken får min fulla förståelse. Något är sedan hade jag en hyrbil med ecc, kommer inte ihåg märke. Den hade dual-justering om man vred tempen på förarsidan, tills man använde vredet på passagerarsidan, därefter var det "skilda system". Ville man sedan ha tillbaka dual-justering klickade man på nån knapp, eller på själva vredet, minns inte riktigt. Det är såna finesser man inte kan leva utan :) tänkte att där har någon tänkt till, min dåvarande bil hade inte AC alls, tog nog för givet att det var standard med dual-justering. Saknar faktiskt detta lite på min nuvarande bil. Är ju ingen stor sak, men det ger lite B-känsla på något sätt...
Exakt. Varför slickar sig hundar mellan benen? Jo för att de kan! ;-//

Kunde Volvo bygga in det för 20 år sedan i en 850, varför inte i en V70 My-11 när det återfinns i andra märken som kostat hälften? Det är o-premium som Findus skulle ha sagt.
Användarvisningsbild
av Ejma
Soulman skrev:Körde ett 170km/h race igår mellan Södertälje och Norrköping.
Näe det känns inte ett dugg tillförlitligt i mitt tycke. Styrningen på tok för sladdrig och fjädringen är progressiv och i högre farter blir det obehagligt svajigt. Den negativa upplevelsen ligger nog till 70% i styrningen och resten i chassiet.
Jag kan hålla med om att styrningen saknar kontakt med vägbanan och känns själlös, men själva väghållningen tycker jag är utmärkt för en kombibil. Har gasat ganska bra med min på slingriga vägar och den ligger plant och bra viktfördelning. Kanske känns annorlunda i vinterföre?

Det som irriterar mig mest är mängden onödig information i färddatorn, men information om motortemperatur saknas. Mycket av "grafiken" känns 20 år gammal.

Jag sitter kvar i sätet även när G-kraften trycker på, men för passagerare som inte har någon ratt att hålla i är det förstås dåligt stöd.

Är det motorn programmerad att hålla 1000 rpm när en fot hålls på kopplingen? När jag släpper kopplingen helt går den ner till 800 rpm. Några gånger har motorn stått och pendlat på tomgång mellan 800-1200 rpm. Lite irriterande.
av Soulman
Det där pendlandet och den högre tomgången har jag på min också. Tänkte jag skulle svänga förbi Volvo så de får kolla på det men det har inte blivit av ännu.
Användarvisningsbild
av apersson850
Har inte provat nåt som kan liknas vid racing än, men jag inbillar mig inte att en XC70 D5 AWD automat skulle vara tänkt som racingbil heller. Som landsvägslok i någorlunda legala hastigheter fungerar den i alla fall utmärkt.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]