- ons 15 jun 2011, 00:33
#538937
Ungefär en gång per år kör jag snålt en längre sträcka för att testa min karaktär, och se hur snålt man kan köra bilen.
Idag körde jag 20 mil i exakt 120 på farthållaren/mätaren, några gånger uppe i 130-140 vid omkörningar och några gånger långsammare pga inbromsningar.
Detta samt två mil stadskörning och någon mil varierad körning resulterade i 7,0 på datorn (7,1-7,2 riktiga) när jag svängde in på gatan hemma.
3 pers i bilen, en del packning, 245-däck, manuell
Jag gissar att man kan komma ned i 5,5 om man anstränger sig, dvs. angiven förbrukning på landsväg (men då får man nog köra 80-90).
När jag testade samma körstil med 2,5T manuell så drog den 9,3-9,7. Tycker att Volvo (Ford) har lyckats bra med T4:an.
En gammal 2,4D/D5 drar väl inte mycket mindre trots diesel (6,5 kanske?) och en ny D3 el D5 skulle väl ligga kring 5,5-6,0 om man kör i 120 + se ovan.
PH
Idag körde jag 20 mil i exakt 120 på farthållaren/mätaren, några gånger uppe i 130-140 vid omkörningar och några gånger långsammare pga inbromsningar.
Detta samt två mil stadskörning och någon mil varierad körning resulterade i 7,0 på datorn (7,1-7,2 riktiga) när jag svängde in på gatan hemma.
3 pers i bilen, en del packning, 245-däck, manuell
Jag gissar att man kan komma ned i 5,5 om man anstränger sig, dvs. angiven förbrukning på landsväg (men då får man nog köra 80-90).
När jag testade samma körstil med 2,5T manuell så drog den 9,3-9,7. Tycker att Volvo (Ford) har lyckats bra med T4:an.
En gammal 2,4D/D5 drar väl inte mycket mindre trots diesel (6,5 kanske?) och en ny D3 el D5 skulle väl ligga kring 5,5-6,0 om man kör i 120 + se ovan.
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24