Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Prylkåt som man är måste jag ha allt...
Det kan vara ett gissel ibland, men jag har som tur var inget behov av att köpa nytt.
Jag köper med fördel en några år gammal bil som gjort det stora tappet.

Prio ett är en tillräcklig motor. Det går även bra med en motor som går att optimera vid behov ;)
Prio två är utrustning så som AC, och annan livsnödvändig utrustning man inte kan vara utan i en modern bil, eller som är aldeles för dyr att eftermontera...

Jag betalade en bra bit under vad jag hade fått betala för en ny med samma utrustning, eller till och med en normalutrustad standard S80.

Jag är så glad att jag hittade min drömkärra. Blir dock jobbigt att hitta en värdig ersättare till den när man vill förnya sig bara.... :shock: :wink:
Skulle jag köpa Volvo idag skulle det vara tvunget att vara en summum, just pga att klädsel, panelinlägg, ratt, fönsterlister etc är så tråkiga i Kinetik (och i viss mån tråkiga även i momentum). Även metallic är viktigt för mig.

Jag skulle alltså prioritera utrustning upp till summum. Men hellre satsa på större motor än taklucka, elbaklucka, premium sound, Inscription läder, driver support, sportchassie etc.
Jag kör ju hellre min 945:a från 1994, med fungerande AC, än en S80 V8 där ECC har havererat.
Jag beställde avsiktligt inte skinn förra gången jag köpte ny bil, för det är ju rena skiten att sitta på. Hett på sommaren, kallt på vintern. Plyschklädseln fick det bli då.
Nu blir det ju skinn hur f-n man gör, om man ska ha någon utrustningsnivå värd namnet, så nu får jag försöka vänja mig. Ventilerat gick inte att kombinera med Dynamic.
Turbomotor gör körningen betydligt trivsammare, men det är ju närmast krångligt att få utan nuförtiden, snart sagt vad man än köper.
Det lilla jag har hunnit prova adaptiv farthållare verkar det synnerligen behändigt. Får väl se hur det känns när jag själv haft det ett tag.
För första gången har jag köpt ny bil utan taklucka. Får väl erkänna att jag ändå inte öppnar den varje dag, då alla tre jag haft med lucka också haft AC/ECC.
För första gången har jag köpt automatlåda. Somliga tror sig inte kunna leva utan den. Jag tror mig nu kunna leva med den, då det har hänt rätt mycket sen jag köpte ny bil senast.
Verkligen intressant fråga, och många intressanta svar!

Jag funderade mycket på detta (lite av mina funderingar finns här på forumet) innan jag beställde bilen jag får om ett par veckor. Jag kör alltid (nästan) 30+ och är först iväg vid rödljusen. Kan liksom inte låta bli... 8)

Trots det blev det en T4F med powershift. Jag känner mig dock en smula orolig för om den kommer att räcka. Har haft 945 Turbo+, V70 D5 och nu senast V70 2.5Ft förutom en massa mer eller mindre trimmade varianter av 240.

Jag har dock beställt en massa paket. Nästan alla faktiskt... + lite annat

Min prio:
1. Total kostnad inkl. bränsle per år under nån slags smärtgräns (tjänstebil)
2. Tillräcklig motor + bra automat
3. Så mycket paket och annat kul jag kan få utan att det gör ont ekonomiskt
Nästan ny och välutrustad både vad gäller motor och sk lull lull. Låga driftskostnader=+
Manuell! Jag hatar automater :evil: (är varken handikappad eller taxichaffis).
Bilen skall inhandlas kontant av en som "måste sälja"
Helläder o elstol går bort av komfortskäl (betalar inte extra för att bränna häcken av mig på sommaren) Bränslevärmare!!! :-)))))
Fetmotor och snikutrustning - fetbort
Fullutrustad och snikmotor - fetbort.

Jag kommer aldrig frivilligt införskaffa en bil som ger känslan att man skulle vilja springa igång den. Senaste åren har det legat på 200hk+. Just nu "bara" 180 men det finns ju potential för 200! :lol: Sen finns det en hel del knappar och utrustning som gör tillvaron bakom ratten både roligare och mer uthärdligt.

Skinn - ja gärna med småbarn och för doften.
En vettig ljudanläggning med obegränsade anslutningsmöjligheter för extern ljudkälla.
Automatlåda ja - om växellåda och motorn samspelar och har kraft nog (läs dubbelkopplingslåda).
Ljudkomfort ligger högt på listan.

Integrerad GPS, taklucka/glastak kan jag lätt leva utan.
Ljudanläggningen skiter jag i, mer eller mindre. Kan man höra nyheterna på radio är jag nöjd. Spelar ytterst sällan något kassettband i min gamla Blaupunkt i 850:n. Någon musik-CD vete tusan om jag äger. Inte MP3-spelare eller liknande heller.

Fast nu får jag väl lägga i en DVD i den nya bilen, bara för att det ska gå att titta på film i den. När man står still, åtminstone.
Allra helst vill man väl ha stor motor + mkt utrustning?

Jag prioriterar lätt utrustning framför motor dock (så länge bilen gör 0-100 på typ under 11-12 sek)! För priset jag betalat för min nya DRIVe kan man ju lätt få en D5:a med en hel del grejer, men jag skulle aldrig köpt en bil utan läder, inbyggd navi osv. Känslan av att öppna dörren och sätta sig i en riktigt lyxig bil varje dag slår lätt känslan av att göra en fullgasacceleration nån gång i veckan :)
För den goa premiumkänslans skull så behövs standardklädseln uppgraderas mot läder,en bra ljudanläggning som låter acceptabelt (HP räcker faktiskt),stor motor och automat så bilen slipper ge känslan av ansträngdhet och verka surrig.

Då va de ju bara prislappen och helhetsekonomin också som ska klaras av :???:

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]