Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har funderat en hel del över den frågan eftersom köpkraft att kunna skaffa nybil är en av mina stora morötter för att orka harva mig igenom plugget.

Det är en riktigt svår fråga.
Jag skulle nog vilja säga att det finns utrustning man inte klarar sig utan som går först av allt, medan motor går före "lullull".

Helskinn och farthållare är helt otänkbart att vara utan t.ex.
Xenon skulle jag nog inte heller vilja vara utan på en nybil idag. Men med de grejerna tycker jag att minimikvoten ändå är rätt uppfylld. Klart att elstolar och grejer är ett enormt lyft också, men jag gråter blod när jag ska köra om med mina 170hk. Kan inte se mig äga en bil med under 200 nånsin. Det beror nog mycket på var man åker också. Jag kör mycket på E18 med massvis med 2+1-sträckor och jag avstår ofta omkörningar för att jag är orolig att inte hinna om med den kassa acc jag har.
Mycket motor och lagom utrustning. Min definition av mycket motor är sådan att Volvos T6, och därmed alla andra av Volvos drivlinor, inte når fram. Ställer mitt hopp till C30 Polestar innan jag börjar snegla åt annat håll.
I utrustningsväg vill man såklart ha de funktioner och finesser man vant sig vid i bilar idag såsom elhiss/speglar, AC, farthållare/färddator, xenon och någorlunda stereoanläggning. Saker som taklucka, adaptiv farthållare, regnsensor och inbyggd gps kan jag vara utan.
Räcker inte 300hk tror jag att man ska titta åt ett annat märke direkt faktiskt. Såna prestandamotorer kommer aldrig vara volvos fokus ändå, så ett annat märke lär leverera en mycket bättre upplevelse ändå.
crumpets skrev:Räcker inte 300hk tror jag att man ska titta åt ett annat märke direkt faktiskt. Såna prestandamotorer kommer aldrig vara volvos fokus ändå, så ett annat märke lär leverera en mycket bättre upplevelse ändå.
Det handlar om helheten, inte bara motorns effekt. För min del hade en S60 T6 med vettig transmission varit intressant.
Även om geartronicen förbättrats avsevärt så tycker jag fortfarande inte att den håller samma nivå som motorn och bilen i övrigt.
Racetwin2 skrev:Läste någonstans här på forumet om någon som körde en snikutrustad BMW V8
De var jag, manuell och inte ens farthållare eller stolsvärme men en fet V8 med massor av kraft.

Nu åker jag XC70 D5 AWD Kinetic, inga SumFlum-Business/Herrgårs-paket, dock med läder, xenon, drag, HP och sub.
Ja, det stämmer VolvoB20. Nu kommer jag ihåg att det var du :) Det tycker jag är skönt. Kompromisslöst på något sätt. Ja det är nästan mer än avskalad som du beskriver. Du representerar den ena falangen här på forumet - den saken är klar :D
sum-flum business... :)))))

skinn tycker jag är ett måste. adaptiva kurvljus kan jag leva utan, men el-lucka på v70 tyckte jag var grymt händigt. sub kan också prioriteras bort, men KEYLESS jäääävlar vad jag saknar det... Jag är en kronisk nyckelletare. Det slår aldrig fel, jag stoppar ner handen alltid i fel ficka, och hittar alltid vid 4:e eller 5:e försöket. tidur skulle jag inte heller vilja vara utan. :))))

(det blir ju en hel del bling bling när man väl sätter igång :)
VolvoB20 skrev:

Nu åker jag XC70 D5 AWD Kinetic, inga SumFlum-Business/Herrgårs-paket, dock med läder, xenon, drag, HP och sub.
Huh, trodde inte de fanns fler xc 70 utrustade så.
Jag kan addera tidur samt 17" och regnsensor. Till priset av momentum fick jag skinn och 17" istället för regnrepellerande rutor och backvarnare.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]