Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange68
Hur mycket är rimligt i prisnedsättning om man upptäcker att bilen gått miles istället för km, trots att firmans säljare intygat motsatsen. Istället för 13900 mil, verkar det nu som att bilen gått 22300 mil. Är den här bilen alls köpvärd, eller bör jag häva köpet? :-O)
Användarvisningsbild
av pang58
Om bilen är i bra skick, servad enligt servicebok så kan bilen helt klart vara köpvärd. Priset däremot borde kunnas förhandlas ner en hel del tror jag... 22000 mil för en Volvo är ingenting.
Användarvisningsbild
av pang58
http://www.bilpriser.se kan du värdera din bil gratis, testa med bägge mätarställningar så får du nog fram en ganska hyffsad värdering...
av 2444ever
Servicebok saknas, kamrem bytt 2009 säger dom, etikett i motorrummet då?
Det lilla jag läst ger mig lite dåliga vibbar. Den är importerad också? Brukar väl ge lite "rabatt"? Alla vet ju hur viktig en servicebok är, men den finns inte, jag blir lite
misstänksam för sånt.
Men det är hur jag reagerar...

Sent from my mobil
av mange68
Tack för värdefulla svar och synpunkter. Bilpriser.se visar att priset blir 3000:- lägre för att servicebok saknas, att milantalen ökar så kraftigt gör att priset hos handlare minskar 20000:-, till ca 10000 under mitt pris. Det stämmer att den är importerad, 2007, det var då jag började ifrågasätta milantalet, fick då till svar att det var inställt på km, men att det kan ha varit miles i USA (troligen..) när jag körde den idag visar det sig att trippmätaren är i miles. Att kamremmen byttes 2009 visas mycket riktigt av en ettikett i motorutrymmet, enligt försäljaren. Känns bra att köra, känns mindre bra när säljare ljuger. Häva eller inte, något att sova på inatt.. ?:-/
av Lövet
Du kan inte häva innan handlaren fått möjlighet att ge dig prisreduktion. Så börja i den änden.
av mange68
Lämnade in den på volvoverkstad idag, där man kunde konstatera via datoravläsning att bilen gått 139000 miles, dvs 224000 km, att det inte, som jag uppfattat, ens var möjligt att trippmätaren kunde gått en del av tiden i km, för ställs mätaren om till km, blir det isåfall till 224000 km, och ingenting annat. Dessutom är larmet defekt, måste trycka två gånger för att vänster bakdörr ska låsas upp, och vid test tjuter larmet inte förrän efter 20 sekunder (kan ju hinna ge en ev tjuv ett visst spelrum), förmodligen något fel på låset vid vänster bakdörr, känns dock inte som något akut. Säljaren erkände renhårigt nog sitt misstag, och erbjöd själv direkt att jag skulle få upphäva köpet, men jag överväger ändå att behålla den, då jag erbjöds prisavdrag på 7 tkr, den känns bra på vägen och i stan, möjligen aningen liten som semesterbil med två småbarn.
Användarvisningsbild
av gurrish
Jag hade absolut passat! Det finns många fler ute på marknaden. Skulle aldrig köpa en bil utan servicebok.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]