Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Hur vet man om bilen har laminerade sidorutor, går det att avläsa någonstans.
S80 T6 -99.

Måste beställa en ny ruta till förardörren.
av Gelis
Tack, grästrimmern slungade iväg en sten i sidorutan som sprack. Jävl surt kan jag säga . Blir o beställa en ny ruta. :evil:
Användarvisningsbild
av CarMan
En laminerad ruta kan spricka.
En ruta med härdat glas går i miljoner bitar
av Gelis
Just därav min fråga, då rutan sprack blev jag tveksam då ett härdat glas, som du skriver, nästan alltid exploderar när spänningarna utlöses. Dock så vet jag av erfarenhet att även ett härdat glas faktiskt kan spricka om slaget träffar gynsamt. Finns lite olika orsaket till detta. Ett kantslag ger till 100% en expl.
Finns heller ingen symbol på glaset som indikerar att det är laminerat.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har aldrig sett ett höärdat glas med spricka i.

Hissa ned rutan o kolla, du ser i änden på glaset om det är en glas skiva eller 2 ihopplimmade
av Gelis
CarMan skrev:Jag har aldrig sett ett höärdat glas med spricka i.

Men det har jag, jobbar som kvalitetsansvrig i globalt företag vitvarubranchen och har mycket kontakt med glastillverkare och har haft hårda disk om härdningsgrader, och faktiskt ett härdat glas kan spricka.
Men som sagt normalt så exploderar det.

Hissa ned rutan o kolla, du ser i änden på glaset om det är en glas skiva eller 2 ihopplimmade
Har inte velat köra ner rutan än om den skulle dela sig. Ska ta in bilen i garaget imorrn så får vi se hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av CarMan
Den är laminrad...

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]