Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är väl i welterklass inte mig du förväntar dig svar av men tänkte bara säga att jag läste i en annan tråd om att luftmassemätaren verkar gå sönder samtidigt med luftspjället eller snart efter, du kanske ska byta båda kanske båda ihop ger de här konstiga symptomen? Sen i en annan tråd läste jag att man kunde "nollställa" bildatorn med att koppla ifrån batteriet en minut, det är ju sånt man kan fixa en vanlig dator med ofta så varför inte? Å så finns ju all annan skit i motorutrymmet som lambdasoner och det ena med det andra... I brist på bättre förslag tänkte jag tills tungviktarna sveper in... :P
Tack för att du bryter min monolog :)
Har kommit fram till två alternativ:
A. eftersom den går bra varm, aldrig stänga av motorn, bygga in fläktsystem i mitt garage och låta den ständigt gå på tomgång.
B. testa med annat spjällhus
Får väl se vad det blir :)
Hur nollställer man adaptionen utan att koppla från batteriet? Har för mig att pettson nämnt i någon tråd att man kan koppla från relä till motorstyrningen. Någon som vet?

Problemet är att om motorn är kall och ej nollställd adaption så går den direkt i limp mode, och det får jag krupp av. Om bilen är parkerad på stan vill jag ju gärna låsa den, och därför kunna nollställa adaption utan att rycka minuspolen. Väntar på ett nytt gasspjäll, därför måste jag lösa det provisoriskt så länge.
jag hade ganska snarlika problem som du har och fick tyvärr byta mitt spjäll.

köpte ett atech2 spjäll som fick bilen att sluta rycka, men den drog 11,2 l blandat istället för 9,7. efter ett tag började etc lampan att lysa och jag nollade koderna och körde en sväng till. men den kom tillbaka.

åkte då in ill volvo och gjorde en ecm reload med senaste uppdateringen och sen dess (1200 kr fattigare) så har bilen fungerat klockrent och drar runt 9,7 igen :)
ok.
Hade du också att den funka kass kall, men helt ok varm? Alla andra verkar ha tvärtom vad jag läst mig till.

Funderar själv på atech2, men man vet ju inte hur dom funkar i långa loppet. Ny hos Volvo är nere på 5 100:- nu, men då tillkommer iofs omprogrammering vilket man förhoppningsvis slipper med atech2.
Angav du Volvonr och canbusnr när du beställde? Enligt atech2 skall det i princip vara att skruva i den nya och köra iväg utan problem - förutom ett visst Volvonr som kan kräva omprogrammering.
den funka riktigt kass kall men bättre varm, dock inte perfekt.

jag köpte ett atech2, och min behövde programmeras om...

jag stack ner luren under och tog en bild och angav bara numret när jag beställde av atech2. jag hade det tidiga spjället, alltså troligen har den suttit orginal sen -99 och 30000 mil. imponerande...
Sitter med likande problem fast tvärtom... Min går bra från kall start, kör man någon timme så börjar den rycka vid gaspådrag ibland. Bytte bränslerelät efter tips från en annan tråd, men det rycker ändå till ibland då motorn är riktigt varmkörd. Har dock inte fått någon motorlampa som tänds ännu. Kan det vara så att jag är så lyckligt lottad att jag också börjar få problem med gasspjället? (Har plockat bort det och gjort rent det)
Jag har en V70 2,5 snik SE -98, 22.000 mil.
Du har nog inte det "berömda" felet, det gäller Magneti Marelli spjällhus och kom först -99 om jag fattat det rätt. Du har väl en gasvajer till spjällhuset?
Kan tyvärr inget om dessa.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]