Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Satt och funderade hur vi köper bilar.

Hade en diskussion med min bror som var snubblande nära att byta från Audi/BMW till Volvo. Slutade dock med den nya A6:an. Hursomhelst så hade vi olika syn på bilar.

Jag väljer gärna mycket utrusning i bilen. Ombonat skall det vara :) Trä och läder. Och är nästan beredd att offra lite av motorprestanda (dock ej sportchassit). Brorsan är tvärtom - Vill bara ha motor/väghållning och hade nästan nöjt sig med mattlackad spånplatta i interiören. Interiören är inte ens intressant även om han skulle kunna lägga pengar på det.

Läste någonstans här på forumet om någon som körde en snikutrustad BMW V8 och andra som gjort tvärtom och hade mycket utrustning i en bil med klen motor.

Så min fundering är - Hur resonerar du? Givetvis har de flesta någon form av ekonomisk ram men det är det som är det intressanta - Om du når din ekonomiska begränsning och tvingas välja - Vad prioriterar du?

Mycket utrustning / mindre motor
Mycket utrustning / mycket motor
Lite utrustning / mindre motor
Lite utrustning / mycket motor

Hade varit intressant att göra en poll men tror inte det finns funktion för detta på forumet
mkt motor lite bling vid nyköp.. bling kan köpas till i efterhand men en större starkare motor kan inte köpas till om du kör t.ex fullutrustad bil för övrigt :P
solklart att jag satsar på motor... Hellre starkare bil än typ inbyggd gps eller ngt...

opA skrev:mkt motor lite bling vid nyköp.. bling kan köpas till i efterhand men en större starkare motor kan inte köpas till om du kör t.ex fullutrustad bil för övrigt :P
Nja, det går ju inte o köpa vissa saker i efterhand, eller att de blir betydligt dyrare... Typ RTI tror jag inte man kan köpa i efterhand, och om det går så lär det inte bli en billig historia.. eller laminerade rutor t.ex..
Har än så länge inte haft bil med mindre än 220hk så det säger väl lite om hur jag resonerar. Men jag börjar faktiskt tänka om lite. Det senaste köpet var mer en slump än något uttänkt. Det är alltid någon ivägen där jag kör och snart är det dags för barnstolar och grejer och då kan man knappast köra fort ändå.

Så säger förnuftet. Om jag känner mig själv rätt så blir det V8 i nästa bil :twisted:
Mycket motor och mycket utrustning. Men om man blir absolut tvungen att välja så blir det en liten motor och mycket utrustning. Vi har ju ändå bara 120 som högsta tillåtna hastighet i sverige och det klarar man med en 1.6a.

Men med dagens motorprogram kan man ju välja en t3a och få en nedstrypt t4a. Eller en d3a som är en nedstrypt d5a så vi alla kan bli nöjda och dom som är smarta få massa utrustning och stor motor samtidigt :D
Bitez skrev:Nja, det går ju inte o köpa vissa saker i efterhand, eller att de blir betydligt dyrare... Typ RTI tror jag inte man kan köpa i efterhand, och om det går så lär det inte bli en billig historia.. eller laminerade rutor t.ex..
Nu menade jag mer saker som gör bilen mer "din", personlig och snyggare..

Vem köper t.ex RTI idag... allt handlar om val och kval :)
Jag köpte rti en av dom sakerna jag använder dagligen. Skönt med röststyrning, dämpning av musik vid instruktion inga kablar hängandes hej vilt o.s.v

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]