Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrsniper
Hur ser man vilket broms ok man har Bendix, Girling, ATE, Lucas och 38 mm eller 40 mm ?

Har en Volvo 745 GL -90 B230F.
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av päpplet
Bak har du alltid ATE och tror dom är 38mm, fram finns bara tre sorter. Girling med en stor kolv, Girling med två mindre 40mm kolvar och Bendix med två 40mm kolvar. Bendix och ATE tror jag ska vara samma fast olika namn och samma med Girling och Lucas. Det är nog bara skruvat.se som har blandat ihop alla märken.

Girlingok har bara ett hål i mitten av ovansidan där det sitter en fjäder nitad i belägget så ingen monteringssats behövs. Bendix har två hål och en lös plåtfjäder samt sprintar som håller beläggen.

Sen finns det såklart ABS och då finns alla främre alternativ fast med bara en bromsslang. Bak är dom alltid samma fast med lite olika utseende beroende på år men funktionen är lika.
Användarvisningsbild
av andreas88
lånar tråden lite, jag ska byta bromsbelägg fram på min 945 från 94 med ABS, är det nån som vet vad jag ska ha? kan dom heta Lucas Girling? och är det en eller två kolvs?
Användarvisningsbild
av cybermunk
Kolla på Oken genom fälgen hett tips är att fota det du ser.
Användarvisningsbild
av mrsniper
Tack så mycket. Ska se om jag reder ut det nu.. 8)
Användarvisningsbild
av mrsniper
Jag ska renovera mina broms ok. Säljs renoverings satsen per sida eller för båda fram. Även bak ?
Användarvisningsbild
av emwtur
mrsniper skrev:Jag ska renovera mina broms ok. Säljs renoverings satsen per sida eller för båda fram. Även bak ?
per ok !

kolla diametern på kolvarna bak innan du köper
- finns några olika och volvo har blandat och gett lite, och det kan ha blivit fel om någon bytt senare !
- eller ta med alla hem från butiken och lämna tillbaka dom som inte passade !
/emwtur
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]