Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mangeV70
Efter en service för två veckor sedan tyckte jag att det lät lite "skramlande" från motorn. Var iväg på lite semester med bilen och igår var jag in till lokala verkstan och lät dom lyssna.

Kundmottagaren kom med ut och bilen gick på tomgång. Vi satte AC på off och det blev tyst. I en halv minut! Han försökte lokalisera ljudet men det verkade som om det kom från AC-kompressorhållet. Han gick in och skulle hämta en mekaniker och bilen stod fortfarande på tomgång utan AC inkopplad. När mekanikern kom ut i släptåg med kundmottagaren började det lukta bränt.

Kompressorn skar alltså på verkstadens gårdsplan och vi fick skära av remmen till den och nu får man köra utan AC i över en månad innan det fanns tid för reparation. Nybilsgarantin har gått ut, men det verkar som om det kan gå på maskinförsäkringen då bilen bara gått lite över 6.000 mil.

Är det nån annan som haft liknande problem med detta. Bilen har ju trots allt inte rullat så långt.
av Ni77
Bytte kompressor på min v70-08 för en månad sedan. Den skar redan i höstas,då bilen gått ca7500 mil. Trodde bilen skulle brinna upp, så jävligt som det rök. Ringde till Volvo och frågade om det gick på nån garanti? Fick samma svar som dig då också. Lämnade in bilen till Sollefteå för byte. Tänkte ta det på Maskin skade försäkringen. När jag hämtade bilen och skulle betala självrisken, visade sig att jag inte behövde betala något. Möjligtvis att jag skulle få betala för nån spännrulle el så. Fick en räkning förra veckan på 1700 kr. Tycker det var ganska överkomligt. Skulle tro att självrisken blivit dyrare? Tyckte iaf det va bra goodwill. Få bråka lite på dom. Tycker en Ac kompressor ska hålla mer än 6-7000 mil. Kan tillägga att min tvärskar utan förvarning. Inget skrammel el nått.
Användarvisningsbild
av henso
Min skar också igår :evil: .jag antar det iaf då remmen gick upp i rök och det går inte att vrida på remskivan med avstängd motor.
Iaf bilen var trögstartad efter ha vart parkerad ca 10 min som om batteriet nästan tvärdött (de har vart lite dåligt) så jag satte i ett nytt och bilen hoppade igång, gick kanske 3-5 sek sen kom ett redigt rökmoln och remmen försvann...inget skrammel el annan förvarning ac funkade kanon innan.
Köpte den på KVD i Februari och tog bilextra försäkringen , 500:- i självrisk tar nästan allt :D :D tur de!! Hoppas det finns tid för byte snabbt.
Antar att ett byte som man får bekosta själv blir onödigt dyrt.
Bilen är en v70 2008 2.4d 14400 mil
av christer8992
Fick byta kompressor på min V70-08 pga av missljud från magnetkopplingen
men det kostade mig inget eftersom Volvo hadde en "goodwill" på AC kompressorn

Så tydligen har man haft problem den.
av semmelman
christer8992 skrev:Fick byta kompressor på min V70-08 pga av missljud från magnetkopplingen

Vet du hur länge den goodwillen sträcker sig?
av christer8992
semmelman skrev:
christer8992 skrev:Fick byta kompressor på min V70-08 pga av missljud från magnetkopplingen

Vet du hur länge den goodwillen sträcker sig?
Nejdet vet jag tyvärr inte, men kolla med någon Volvo verksatad
av Desmodue
En vän till mig köpte en helt ny mercedes, efter ett par månader skar kompressorn till ACn - satte han på ACn så stannade bilen tvärt, den hade skurit rejält den.

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]