- mån 13 jun 2011, 21:18
Dags för en summering av intryck och erfarenhet så här långt. Som rubriken säger - min första V70 någonsin. Listan på övriga avverkade bilar är lång så jag drar jämförelsevis bara de senaste. Nissan Qashkai -11, VW Tiguan R-Line -09, 2st Skoda Octavia RS -07, SAAB 9-5 Aero -05. JAg kör ungefär 3000 mil per år.
V70 bjuder på mellanmjölksstandard och en hel del oföklarligt omoderna lösningar som andra märken för flera år sedan lämnat bakom sig.
+
T4 motorn och växellådan gör sitt jobb bra till en förvånansvärt låg förbrukning
Mycket bra ljudkomfort.
Hörlurspanelen är en av bilens absolut främsta fördelar
Driver Supportpaketet mycket bra och adaptiva farthållaren helt underbar
Lastutrymmet är ok men lågt till tak.
Tack och lov bytte jag ut zebraklädseln till Dynamic.
Elbakluckan
-
Bedrövlig vägkänsla
Omodern färddator - vill jag logga bara en tank måste samlade data raderas. Många andra bilar har dubbel färddator
Omodernt infosystem. Rattknapparna saknar många viktiga funktioner
Trångt baksäte, ont om plats för knäna
HP-stereon med sub inte värt pengarna. Varför kan jag inte ställa in vilken volym jag vill ha vid uppstart förutom den tidigare använda?
Knirr och knarr i inredningen som inte hör hemma i prisklassen
Avsaknad av indikering om p-ljuset är på efter avslagen tändning!
Regnsensorn. Varför i hela friden måste jag aktivera varje gång jag haft bilen avstängd!
Dual-justering för tempen i kupén. Varför måste jag vrida på två rattar!
Man ska dra ÅT sig handbromsen - inte trycka den ifrån sig vid aktivering
Ingen kyla i handsfack/mittkonsoll
Saknas DRL - ett helt onödigt slitage på xenon
Det finns absolut inget sportigt med Volvos definition av sportstolar. Saknar all form av sidostöd
I det här generationen kommer jag inte köpa en V70 igen. Framför allt pga den obefintliga vägkänslan och bristerna i radio och de spakar och knappar som sitter ihop med ratten. Där finns mycket att lära. I förhållande pris - upplevelse tycker jag V70 är överprisad. Många av minusposterna har jag inte hunnit uppleva under de provkörningar jag gjort. Färddatorn t.ex tog jag för givet att den skulle vara som på mina tidigare bilar.
V70 bjuder på mellanmjölksstandard och en hel del oföklarligt omoderna lösningar som andra märken för flera år sedan lämnat bakom sig.
+
T4 motorn och växellådan gör sitt jobb bra till en förvånansvärt låg förbrukning
Mycket bra ljudkomfort.
Hörlurspanelen är en av bilens absolut främsta fördelar
Driver Supportpaketet mycket bra och adaptiva farthållaren helt underbar
Lastutrymmet är ok men lågt till tak.
Tack och lov bytte jag ut zebraklädseln till Dynamic.
Elbakluckan
-
Bedrövlig vägkänsla
Omodern färddator - vill jag logga bara en tank måste samlade data raderas. Många andra bilar har dubbel färddator
Omodernt infosystem. Rattknapparna saknar många viktiga funktioner
Trångt baksäte, ont om plats för knäna
HP-stereon med sub inte värt pengarna. Varför kan jag inte ställa in vilken volym jag vill ha vid uppstart förutom den tidigare använda?
Knirr och knarr i inredningen som inte hör hemma i prisklassen
Avsaknad av indikering om p-ljuset är på efter avslagen tändning!
Regnsensorn. Varför i hela friden måste jag aktivera varje gång jag haft bilen avstängd!
Dual-justering för tempen i kupén. Varför måste jag vrida på två rattar!
Man ska dra ÅT sig handbromsen - inte trycka den ifrån sig vid aktivering
Ingen kyla i handsfack/mittkonsoll
Saknas DRL - ett helt onödigt slitage på xenon
Det finns absolut inget sportigt med Volvos definition av sportstolar. Saknar all form av sidostöd
I det här generationen kommer jag inte köpa en V70 igen. Framför allt pga den obefintliga vägkänslan och bristerna i radio och de spakar och knappar som sitter ihop med ratten. Där finns mycket att lära. I förhållande pris - upplevelse tycker jag V70 är överprisad. Många av minusposterna har jag inte hunnit uppleva under de provkörningar jag gjort. Färddatorn t.ex tog jag för givet att den skulle vara som på mina tidigare bilar.
Senast redigerad av 3 Soulman, redigerad totalt 0 gång.
VW Tiguan R-Line 211hk TSI DSG 2012 med extra allt.