Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nabokov
Skulle byta klossarna bak på min v70-00. Enkelt ju men stötte på ett nytt problem för mig. Den inre kolven bak höger gick inte att trycka in tillräckligt långt för att få in den nya klossen??!! Slutade med att jag satte i tre nya klossar och den bästa av de gamla bak inre höger (ca 5mm så ingen omedelbar katastrof). Kollade sen med hjälp vid pedalen att den krånglande kolven gick ut och in och inte fastnade vilket den inte gjorde - ingen anliggande broms alltså. Rullar som vanligt när man kör - mycket lätt.

Nån teori därute på vad som hänt? Rost på kolven borde man väl kunna trycka bort även om det kan skada gummit och packningarna? Är det bara att bita i det sura och köpa nytt ok? Input välkomnas varmt!

/max
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan det möjligen vara så att kolvarna ska skruvas in på det oket?!

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Nexus
nej de skruvas inte. Går de ej in hela vägen är det troligtvis en rostkant på kolven gissar jag...Nya biltema ca 500 fungerar klockrent :-)
av Nabokov
Ja så är det nog - har bara aldrig varit med om att det inte går att trycka bort. Får bli nya biltema-ok i slutet av sommaren när de öppnar butiken här i Växjö. Skulle ni bytt båda på en gång eller bara det som krånglar? Dags för skivorna bak om nåt år kanske.
av Nabokov
Hej!

Provade faktiskt med kofot men icke - rör sig inte en mm.

Vet inte riktigt om jag har modet och kunskapen att byta tätningar och gummi korrekt. Känns enklare att köpa ett billigt ok på biltema där allt är klart liksom och minimera risken för läckage/framtida haveri.

Men det borde väl vara ok att köra ett tag till så här eller hur resonerar ni? jag menar det finns ju belägg så det räcker och bromsen ligger inte i. Jag antar att jag får vara extra uppmärksam framöver på eventuell antydan till anliggning. Tänker att jag byter innan vintern för då får man ju garanterat problem annars känns det som.
av Malmstroem
Hade du för mycket bromsvätska?

Det brukar vara bra att öppna locket på bromsvätskebehållaren.

En gång så släppte locket med en fontän som resultat efter jag tryckte in kolven med en rörtång... :oops:
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]