Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adermalm
Hej!

Var idag in till min lokala Volvohandlare och skulle ta prisuppgift på drag med eller utan montering. Dölj om min förvåning när lagret gav ett pris för hårdvaran och verkstan ett annat, de var inte ens överens om vad för grejer som skulle ingå.

Min fråga är nu vilka som monterat drag själv och om det är svårt men framförallt vad som skall ingå?? Dragkrok och ledningsmatta inkl kontakt förstår jag är nödvändigt... men sen?? Verkstan sa att det KRÄVS bl.a. dimljusapplikation, även om jag inte har dimljus på något av det jag skall dra... sedan att det även krävs en styrenhet för elsatsen (detta står det inget om i instruktionsmanualen på Volvoaccesories)... så vem vet vad som gäller?? Hjälp!!!

// V70-ägare med lite huvudbry... :roll:
av Adermalm
Oops... slant visst och la upp den i fel undergrupp... kan någon Moderator vara snäll och flytta tråden rätt??
av NiKeMaN
Adermalm skrev:Hej!

Var idag in till min lokala Volvohandlare och skulle ta prisuppgift på drag med eller utan montering. Dölj om min förvåning när lagret gav ett pris för hårdvaran och verkstan ett annat, de var inte ens överens om vad för grejer som skulle ingå.

Min fråga är nu vilka som monterat drag själv och om det är svårt men framförallt vad som skall ingå?? Dragkrok och ledningsmatta inkl kontakt förstår jag är nödvändigt... men sen?? Verkstan sa att det KRÄVS bl.a. dimljusapplikation, även om jag inte har dimljus på något av det jag skall dra... sedan att det även krävs en styrenhet för elsatsen (detta står det inget om i instruktionsmanualen på Volvoaccesories)... så vem vet vad som gäller?? Hjälp!!!

// V70-ägare med lite huvudbry... :roll:
Jag vet... men jag åker S80.

Du behöver:
Dragkrok.
Kabelsats.
Styrenhet för kabelsatsen.
Mjukvara från Volvo.

Ett tips är att köpa ett begagnat drag från t.ex. Jönköpings Bildemontering. Det gjorde jag till min S80N 07a. Skitsmidigt och ca 30% av nypriset hos Volvo.

Mjukvaran från Volvo behövs för att elen ska funka i styrenheten och kabelsatsen. Kostar 550-600:- hos din lokala Volvo-verkstad.

Jo sen tillkommer besiktning a 380:- hos SBP också.
av karnaa
Ser ingen info. att man skall behöva ladda in mjukvara för dragkrok.
Skulle Volvo ha skrivit med isåfall på kostnadsförslaget från dem.
Vart kan man läsa om det? :)
av NiKeMaN
karnaa skrev:Ser ingen info. att man skall behöva ladda in mjukvara för dragkrok.
Skulle Volvo ha skrivit med isåfall på kostnadsförslaget från dem.
Vart kan man läsa om det? :)
Hade missat att tråden gäller en "gammal" V70N... Där vet jag inte hur det fungerar. Vet bara hur det är på V70II och S80N.

Och på V70II och S80N behövs programvara till styrboxen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har monterat dragkrok på min fars V70 2,5T från 2004. Det bör ju vara snarlikt, för den kallas ju också V70N.
Det behöver inte fixas med någon mjukvara i de bilarna. De har ingen speciell TRM (Trailer Module), utan det är som på äldre bilar. Det finns en universalkontakt inne i bilen. Till den kopplar man dragets elkabelsats. Monterar man sjupoligt får man välja, genom att stoppa in en sladd på önskat ställe i en multikontakt, om man vill ha dimljus, backljus eller batteriladdning i kontaktdonet. Dock kräver det bestyckning av den bakre elcentralen med reläer och/eller säkringar, beroende på vad man vill åstadkomma för funktion i dragkontakten. Men ingen programmering.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]