Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Intressant att läsa!
Variosboy skrev:Inte direkt en modellspecifik tråd..
Nja, kanske lite ändå. Det känns som att V70/S80 är ovanligt känslig för olika körstilar (jfr med tråden om lägsta förbrukning).

Intressant också att se hur stor skillnad det faktiskt kan vara mellan olika motoralternativ.
Mwi skrev: V70 -10 2,5 FT automat
2,24 l/mil etanol ren stadskörning 3 km åtgången men använder alltid motorvärmare, dubbade 205/60-16 mätt vid pump.
Ps. har lyckats komma ned till 1,1 l/mil vid landsvägskörning.
För 2.5FT verkar det också vara väldigt stor skillnad på förbukningen för manuell eller automat. Gäller också D5?
2.4D manuell MY09
Har lyckats plåga upp den till 0.81 ren stadskörning inklusive värmare på morgonen
Kör sträcka 5 km på morgonen och ca 2 mil resten av dagen under en vecka med snitt på 15 minus
Jag körde i helgen 50 mil fördelat över 155km/h motorväg med 4 personer och full packning samt mycket körning med dieselvärmare och stadskörning. Då hamnar förbrukningen på 0,97L/mil.
Helt ok för en stor bil 4wd tycker jag.
Minns inte den exakta siffran, men mellan 1,45-1,5 l/mil, sommartid med E85 i tanken. Korta sträckor är boven i dramat.
Senast redigerad av 1 Linqid, redigerad totalt 0 gånger.
Måste det vara Volvo?

Körde Range Rover Sport V8 Supercharged för ett antal år sedan. Den slukade en del soppa kan man säga! :wink: :mrgreen: 3,2l/mil hur lätt som helst i stadskörning. Kompressorljudet var beroendeframkallande! :oops:
Den största fördelen med diesel är att de inte drar särskilt mycket till om man kör lite fortare.
Detta gäller alla dieslar.
I mitt exempel ovan drog ex min Audi A4 1.8TS Quattro 1.5/L/mil utan bränslevärmare. MIn V70 2.4T drog lätt ännu mer vid samma sorts körning.

Möjligen kan ett hetsigt körsätt ihop med Automatlåda ge förbrukning uppåt 1.5L/mil diesel men jag har bara kommit upp till 1.1L/mil. Då med tungt släp.
XC90_Executive skrev:Lite drygt 2,6l/mil med S80 V8 Executive som jag körde i ca 2 år!

oh shit! Motsvarar typ 5-6st drive modeller SAMTIDIGT!

:)))))))) cooo....lt

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]