Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pelen
Har ett problem med min ac på en 850 -94 Turbo. När bilen är kall så är det inga problem då går den men det räcker att jag åker några hundra meter och stänger av bilen, sedan när jag startar bilen igen så funkar den inte, men ibland så gör den det. Vad kan detta vara för fel, nån som vet?
av akre
Prova att bygla pressostaten. Startar kompressorn då så är det för lite kylmedium.
av Jyrgab
Hej!

Bekymmret som du beskriver är mycket vanligt på 850 och tidiga s & v70 serien.

Det hela grunnar sig i att tillslagsplattan på kompressorn har blivit lite sliten så att avståndet mellan tillslagsplatta och remskiva har blivit för stort. Detta gör att magneten ej orkar att dra.

Om du har lite skruvarvana så kan du med rätt enkla medel skruva bort tillslagsplattan och byta ut ett par skimsbrickor så att avståndet blir mindre. Ett korrekt avstånd mäts in med bladmått och skall ligga mellan 0,2-0,4 mm

Lycka till!

PS. Släpp för TUSAN inga slangar på kompressorn när du "hänger ner den" då kan du få en rejält obehaglig överaskning. ds
Användarvisningsbild
av Pgr
Har haft samma problem med min ac och har i skrivande stund bilen inlämnad hos bilbolaget sundsvall. Provtryckte den för 14 dagar sedan och torkfiltret var väck. Provtryckning, felsökning, byte av torkfiltret och påfyllning kostar mig 2800 riksdaler. Detta är den summan jag fick av bilbolaget i Timrå. Nu har de stängt där och bilen står hos bilbolaget i sundsvall och de ville ha tusen kronor till för detta. Visade glatt upp pappret jag fick i timrå där det står 2800 kr och får det priset.
av Silverpilen
Börja med att få den om-shimsad för detta behöver man inte tömma eller fylla på systemet, kostnad för om-shimsning beroende på verkstad förstås men runt 12-1400:- om du inte känner nån som kan hjälpa dig.

En sak du skulle kunna göra men det är helt på egen risk, när du startar den och märker att den inte kyler, låt motorn vara igång öppna huven och titta ned där drivremmen går runt. Där ska det vara, om det nu är så att den inte orkar dra plattan, en liten platta som sticker ut från en axel som remmen går runt men inte snurrar när allt det andra snurrar. Ta nåt som du kan knacka till med på den och enbart den så märker du om den hoppar in OBS! Det snurrar med rejäl kraft där nere och man vill inte ha in en pinne i remmen då blir det lite panik-artat för resten av motorn. Så tungan rätt i mun och snabba reflexer.
Användarvisningsbild
av Pgr
Ja, då har jag fått tillbaka bilen och det funkade bra i fem minuter, kompressorn går inte längre oavsett om man byglar pressostaten, vilket den gjort innan. Vad för fel ngn??
av Silverpilen
Pgr skrev:Ja, då har jag fått tillbaka bilen och det funkade bra i fem minuter, kompressorn går inte längre oavsett om man byglar pressostaten, vilket den gjort innan. Vad för fel ngn??
Kolla så att den drar in plattan först som jag skrev ovan... Kvarstår problemet att den inte fungerar mer än 5 minuter efter start var gång från det att den varit kall så verkar det mer som att den inte orkar dra in kopplingen och detta skulle dom sett iså fall där du lämnade in den.

Ska se om jag kan ta en bild på det hela så du ser enklare vad jag menar...
av akre
Har de gjort något öht? (Förutom att ta betalt?) Naturligtvis ska verkstaden provköra i samband med reparation... och då hade de också upptäckt felet!

Beroende på vilken årsmodell du har så fungerar det lite olika. Men kortfattat så är även ECU:n med och styr kompressorn. Så ett tips är att kolla felkoderna också...
Användarvisningsbild
av Pgr
Ja, igår när jag kolla så hände ingenting, vid magnetkopplingen. Idag när vi kör från sundsvall och hem så de första fyra milen fungerade det perfa, men sen har det varit dött, kom hem till småland, packar ur bilen och låter den stå en stund, startade och då fungerar det igen, så troligen är det problemet som silverpilen beskriver. Ringde tidigt idag på morgonen till volvo i sundsvall och de kunde ta bilen tidigast den 12:e och min semester slutar idag så jag skulle få lämna in bilen i vetlanda och bilbolaget i sundsvall betalar. Det tycker jag var jäkligt bussigt.

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]

Besiktningsfråga

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]