Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:
Camel skrev:Ett tips om man långtidsparkerar länge och inte vill koppla loss bilens batteri är att ha ett extra batteri med sig i form av starhjälp som förvaras i lastutrymmet.
Eller detta, något att dreggla över... byggt i kolfiber och lithium-ion teknologi, ingen självurladdning, super-litet, superlätt väger bara drygt 1,5 kg och ger över 600 CCA och 1000 A max.

Bild
Ja, det är rejäla grejor med låg inre resistans och hög energitäthet. :D
Kostnaden är dock lite högre jämfört med ett blybatteri... :(
Användarvisningsbild
av Camel
Camel skrev:Ett tips om man långtidsparkerar länge och inte vill koppla loss bilens batteri är att ha ett extra batteri med sig i form av starhjälp som förvaras i lastutrymmet. Finns på flera ställen att köpa. De brukar ha ett gel-blybatteri på 17Ah samt kompressor för att pumpa bildäck inbyggt i behändigt hölje med bärhandtag och startkablar. De laddas i bilen när man kör eller hemma i vägguttaget. Ansluts med de inbyggda startkablarna till bilens batteri vid behov. Räcker normalt till ett rejält startförsök särskilt om bilens batteri inte är helt tomt.
Jag menar en sådan här som jag har liggande i bilen:

Bild

-12V Cigguttag
-5 V USB-uttag
-Luftkompressor med manometer
-Lampa
-Inbyggt gel-blybatteri 12V 17Ah
-CCA 300A, Max 450A
av kitco
kave skrev:Går det inte att låsa hela bilen utan att aktivera larmet?
Borde väl gå om du låser bilen med den lilla nyckeln som sitter i dosan.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]