Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjorck
Hej,

Jag har just för någon månad sedan fått levererad en S80 D5 med Volvo on call, MY2011.

Idag såg jag att appen till iphone äntligen kommit som man har för att använda tjänsterna.

Men jag såg också att kravet är MY2012. Stämmer detta verkligen? Finns det ingen chans att få använda tjänsterna med MY2011 S80?

Helt klart är att Volvo on call operations center har alla uppgifterna - exempelvis ser de min bränslemängd, status på dörrar, min position, kan öppna stänga dörrar etc.

MEN JAG SJÄLV får inte tillgång till denna data?

Är det verkligen rimligt?

Jag kan sätta av och på motorvärmaren via SMS - det är allt.

Jag tycker att eftersom jag just köpt en ny volvo och köpt Volvo On Call till den, och då de kan se vart jag är - så borde väl jag kunna få ta del av den data de har i alla fall?

Annars är det ju ingen direkt löpande fördel för mig i vardagen.

Däremot kommer säkert Volvia komma dragandes med hastighetsuppgifter vid ev. krock - "- det var 90 och du framförde fordonet är 100 km/h - försäkringen gäller inte".

En annan fråga - IT-säkerheten. Allt som skyddar uppgifterna är en fyrsiffrig kod. Det tar 5 minuter att knäcka den för en angripare. Tiotusen möjliga koder bara. Sedan har angriparen access till positionsinformation i realtid på MY2012.... ;)

Någon som vet något om detta? Kan jag få Volvo On Call till min S80 MY2011 via min iphone med ex. positionering?

/bjorck
Användarvisningsbild
av na96gen
Läste i pressreleasen att det kom från MY12 kanske pga av Sensus. Men enklast är att fråga Volvo, antingen din åf eller via volvocars.se
av Lurk
Hej,
Min xc60 d3 awd med VOC rullade ut ur fabriken i slutet på april .... Såg också detta med MY2012 och blev lite upprörd. Känns inte rimligt. Jag har kontaktat min säljare som i sin tur tagit kontakt med Volvo för reda ut detta.

Tror bilindustrin inte vant sig teknikutvecklingen inom mobilteknik än. Självklart måste man ju kunna uppgradera
sin programvara man betalar ju dessutom för ett VOC abonemang även om det är förbetalt första åren. Men vem
förnyar sedan om man inte får ta del av uppgraderingar....vi får se om man tänkt så långt....

Återkommer när jag fått svar....
av VolvoD3
Jag är också irriterad över att dessa funktioner endast finns från MY12...
Intressant att läsa om Volvo återkommer med ngt positivt för oss som redan har VOC, men inte årets bilmodell.
av nilsotto
VolvoD3 skrev:Jag är också irriterad över att dessa funktioner endast finns från MY12...
Intressant att läsa om Volvo återkommer med ngt positivt för oss som redan har VOC, men inte årets bilmodell.
Ja håller helt med, det här e skandal. Någon som har kontaktat Volvo och fått ett vettigt svar?
Fast egentligen, vad är det att vara irriterad över?

Så är det med allting. Jag hämtade min XC60 D5 R-design aut förra året precis innan MY11 började levereras. Om min varit MY11 hade jag fått sportläge på automaten, lägre förbrukning osv osv. Vad man än köper så kommer det något nyare/uppdaterat. MY12 V70/XC70/S80 har ju dessutom en stor invändig "facelift" jämfört med tidigare MY.
Användarvisningsbild
av Momentum
XC90_Executive skrev:Fast egentligen, vad är det att vara irriterad över?

Så är det med allting. Jag hämtade min XC60 D5 R-design aut förra året precis innan MY11 började levereras. Om min varit MY11 hade jag fått sportläge på automaten, lägre förbrukning osv osv. Vad man än köper så kommer det något nyare/uppdaterat. MY12 V70/XC70/S80 har ju dessutom en stor invändig "facelift" jämfört med tidigare MY.
Håller med - Vi kanske ska försöka inse att förändringstempot blir högre än tidigare även kring bilar - det har det blivit kring allt annat - vem tycker det är konstigt att TV man köpte för 25.000 för fem år nu har ersatts av en för 5.000, som är dubbelt så bra
I sin strävan att vara "premium" har ju även Volvo, som för några decennium sedan var milt sagt konservativa, tvingats att plocka fram nya hittepå till snart sagt varje modell, varje år.
av Psyko
Momentum skrev:
XC90_Executive skrev:Fast egentligen, vad är det att vara irriterad över?

Håller med - Vi kanske ska försöka inse att förändringstempot blir högre än tidigare även kring bilar - det har det blivit kring allt annat - vem tycker det är konstigt att TV man köpte för 25.000 för fem år nu har ersatts av en för 5.000, som är dubbelt så bra
Håller också med !

Så här är ju utvecklingen av teknik idag,man kan ju inte köpa någonting utan att bli besviken några månader senare
då det har kommit en uppdatering.

Jag köpte en Plattv för ett tag sen och inom 2-3 månader hade det kommit en uppföljare
som var både billigare o bättre. Bara inse att så här är det med allt idag

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?