Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knicklas
På fredag styr vi kosan mot Mallorca och kommer vara borta en vecka. När vi i vintras var i Thailand skulle vår "bilvakt" köra en sväng med bilen efter en vecka och då var bilen totalt strömlös (förutom larmet då... ;) ).
Dessutom har min chef råkat ut för samma sak med sin XC60: bilen hade stått en vecka på flygplatsparkering, fast detta var sommartid...

Vad tror ni om detta? Har helt enkelt ingen lust att börja mecka med Assistanskåren på midsommarafton!?!? Ska man ställa frågan till Volvo eller?
Användarvisningsbild
av na96gen
Klarar inte bilen att stå en vecka så är det något som är fel, borde snarare vara ett år den klarar av att stå still.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Finns en bra tråd, som jag tyvärr inte hittar nu, där man redogjort exakt för hur många dygn en modern Volvo med 100% laddat batteri är konstruerad att klara av, är inte så länge som ett år tyvärr, inte ett halvår heller, har för mig att det landade någonstans runt 30-45 dagar!?!?..
Det var på den tiden bilar inte hade fjärrstrydra centrallås, larm, och annat som låg å sög ström när bilen var avstängd och låst som dom klarade att stå länge, under förutsättningen att batteriet var fulladdat och i bra skick förstås..

Hur som helst, köp en bra laddare och ladda fullt innan du parkerar bilen, sen kan du lugnt vara borta en vecka eller tre! :wink:
av Peanuts
Mina batteriproblem som jag hade(som berodde på BSR) gjorde att min bil inte kunde stå still mer än 3 dagar innan den var slut. Den hade då en mycket förhöjd förbrukning av ström så en frisk bil ska utan problem kunna stå en vecka. Som Variosboy skriver så är nog siffran mer runt drygt en månad som en modern Volvo klarar av, jag har för mig jag har hört detta även från verkstaden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har parkerat min 3 veckor utan minsta problem. En månad bör väl gå bra i alla fall, det är väl larmet som suger lite ström hela tiden.

Funkar inte det är det fel på bilen eller ett kasst batteri.

PS, Båten jag har saknar larm och där var det inga problem att dra igång den stora V8an trots att det gamla batteriet stått i 8 månader. Jag kollade batteriet lite då och då om jag skulle behöva underhållsladda det men det höll fullt genom hela vintern så jag behövde aldrig hämta underhållsladdaren DS
Användarvisningsbild
av Camel
Det verkar rimligt som Variosboy skriver att bilen kan stå minst ca 1 månad eller lite mer. En tumregel för bilbatterier är en självurladdning på upp till ca 1%/vecka av den nominella kapaciteten på sommaren. Vad en V70II har för strömförbrukning i viloläge vet jag inte men redan vid så låg ström som 40 mA så blir det faktiskt ca 1 Ah/dygn som försvinner. Efter 30 dagar blir det ca 30 Ah + ca 3 Ah i självurladdning. Detta kan i praktiken vara hälften av batteriets praktiska kapacitet eftersom det tyvärr sällan blir helt fulladdat av bilens generator. Hur mycket kapacitet som verkligen måste finnas kvar i batteriet för att kunna starta bilen beror på många olika faktorer. Ett tips om man långtidsparkerar länge och inte vill koppla loss bilens batteri är att ha ett extra batteri med sig i form av starhjälp som förvaras i lastutrymmet. Finns på flera ställen att köpa. De brukar ha ett gel-blybatteri på 17Ah samt kompressor för att pumpa bildäck inbyggt i behändigt hölje med bärhandtag och startkablar. De laddas i bilen när man kör eller hemma i vägguttaget. Ansluts med de inbyggda startkablarna till bilens batteri vid behov. Räcker normalt till ett rejält startförsök särskilt om bilens batteri inte är helt tomt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:Ett tips om man långtidsparkerar länge och inte vill koppla loss bilens batteri är att ha ett extra batteri med sig i form av starhjälp som förvaras i lastutrymmet.
Eller detta, något att dreggla över... byggt i kolfiber och lithium-ion teknologi, ingen självurladdning, super-litet, superlätt väger bara drygt 1,5 kg och ger över 600 CCA och 1000 A max.

Bild
av knicklas
Åh, tack ska ni ha för synpunkterna.

Men drivs verkligen larmet av bilbatteriet? Min "bilvakt" kunde nämligen inte ens låsa upp bilen med fjärren, utan tvingades göra detta manuellt - dessvärre med resultatet att bilen började tjuta och larma utav bara h-vete. Han tryckte in nyckeln i tändningslåset med det enda resutlatet att den fastnade där - fanns inte kräm för att mata ut den ens...! Jag trodde därför att larmet hade ett eget batteri, men så kanske det inte är?
Han fick (något stressad :lol: ) börja rodda med startkablar för att till slut få tyst på bilen och kunna starta den.

Men behöver jag verkligen ladda bilen? Nu var det ju t.ex. längesen jag körde dieselvärmaren (som gick varm i vintras...) och då borde väl batteriet ladda sig självt till bra nivå eller?

Jag kom på att Assistanskåren inte behöver bli aktuell eftersom vi är flera bilar - i värsta fall kan man ju använda startkablar... Bra tips annars med en sån portabel starthjälp! Ska kika efter en sån... :)
av eijo
Ett bekymmer på flygplatser och andra stora parkeringsområden är att delar av bilens elsystem vaknar så fort någon annan låser upp sin bil. Flera styrenheter vaknar för att ta reda på om det var rätt nyckel som skickade upplåsningskod. Detta drar ström.

På äldre bilar var det problem med att L-bands radarn på flygplatsen triggade uppvaknadet också... den sveper hela tiden på stora flygplatser, så då var många noder alltid igång. Batteriet blev tomt på några dagar. Tror dock att detta är löst nu för tiden.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]