Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
med andra ord så ska den alltså inte skjutas in med kraft, utan den får gärna stanna nån milimeter innan? Kan man ha loctite på den?
Och vilken sida ska smörjas? Insidan, alltså ytan mot axeln? Har inte haynesboken här just nu men ganska säker på att den inte nämner exakt vad som ska smörjas. Och för övrigt säger boken att ingående axeln INTE får smörjas... Dags att göra rätt nu. Mer än förut i alla fall.
Tack igen
av *pettson*
taxi skrev:med andra ord så ska den alltså inte skjutas in med kraft, utan den får gärna stanna nån milimeter innan? Kan man ha loctite på den?
Och vilken sida ska smörjas? Insidan, alltså ytan mot axeln? Har inte haynesboken här just nu men ganska säker på att den inte nämner exakt vad som ska smörjas. Och för övrigt säger boken att ingående axeln INTE får smörjas... Dags att göra rätt nu. Mer än förut i alla fall.
Tack igen
Det finns ett stopp så packboxen går att föra in med kraft, använder du verktyget som är avsett för det så är det inga problems. Den stannar i botten helt enkelt. Nej nån loctite ska inte behövas någonsin.
Man smörjer ALLTID tätningsläppen mot axeln på alla packboxar man monterar, oavsett om det är på en bilmotor eller om det är en maskin. Det är för att läppen inte ska gå torr mot axeln innan det hinner komma några droppar olja inifrån för smörjningen.
Ingående axeln är för övrigt på växellådan och den ska smörjas på utsidan med tunn olja enligt volvos anvisningar. Se till så den oljan inte kommer på själva urtramplagret. Det ä splinesen endast som ska få olja och det i ett tunt lager. Spraya på olja, använd en mässingsborste för att rengöra splinesen, torka av och sen spraya igen.
Användarvisningsbild
av taxi
..,ytterligare funderingar: Enligt bilia behöver jag ett specialverktyg av nån sort till tryckplattan? Kan någon snäll person bekräfta/dementera det?
av *pettson*
taxi skrev:..,ytterligare funderingar: Enligt bilia behöver jag ett specialverktyg av nån sort till tryckplattan? Kan någon snäll person bekräfta/dementera det?
Hade du det förra gången, du borde minnas om man var tvungen att montera en platta på tryckplattan? Alla har inte den typen av koppling. Dom infördes ditt modellår men som sagt inte på alla.
min kusin i utlandet som hjälpte mig (gjorde nästan allt) borde veta, men honom får jag inte tag på på en månad minst.
Men då tar jag helt enkelt och fortsätter så får jag se själv vad som döljer sig!
Tack igen petsson!
...och du har rätt, hade det varit problem skulle jag i alla fall minnas det. Tror jag.
Återkommer med nästa problem!
Nästan så att man får dåligt samvete när man frågar så mycket men du svarar väl av fri vilja hoppas jag?
Om/när det blir dags att sätta ihop allt igen kommer jag få hjälp av en bekant som är fordonslärare, men jag är väldigt tacksam för att jag slipper släpa ut honom varje gång!
Tack igen
Verkar som om nåt har gått galet här, eller hur? Färsk olja är det också.
Hoppas att det kan rinna ner från oljefällan via startmotorn förbi svänghjulet och ner till skvallerhålet. Hör själv att det låter långsökt..
Återkommer som sagt imorn när jag fått av insuget!

Bild

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]