Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Magnus77
Hej!

Jag har en Volvo 740 GL-88 (B230F).

Jag fick för mig att undersöka vart en sladd från en spridare (insprutare heter det kanske) tog vägen, så jag tog loss en av spridarkontakterna och drog isär några kontakter uppe till vänster i motorutrymmet och testa sedan med multimetern (ohm-läge) vilken kontakt som hörde till den sladden. Sedan satte jag ihop alla kontakterna igen.

Sedan dess har bilen inte mått så bra. Följande kan t.ex hända:

När man växlar ner så går varvtalet nästan ner noll, och ganska ofta så dör motorn. Om motorn inte dör så skakar den till och sedan så lägger den sig på normal tomgångsnivå.

Bilen kan även ibland rycka till lite under vanlig körning. Alltså på högre varvtal.

Någon som vet, eller tror sig veta?

(Jag har testat att dra ut säkring nr:1 i några sekunder, jag har hört att bilen på nått sett ska kalibrera om sig då. Men detta har inte hjälpt.)

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av Rirojej
Kollat felkoder? Sitter en dosa på vänster fjädertorn... men de är borta pga du återställde styrbox så du får nog ge dig ut på en runda för att få nya... har du 88a eller 88b ? 88b har lh 2.4 och felkoder. Har du satt kontakterna rätt igen?.. glapp?
Användarvisningsbild
av Fiddelity
Har du haft tendenser till detta beteende innan?

I sådana fall kan det vara luftmassemätaren.
Bilen beter sig enligt min erfarenhet exakt på det visset när det är fel på den.

Kolla kontaktstycket till denna i första hand.
av Magnus77
Hej!

Tack för tipsen.

Jag fick ett annat tips om att ta bort polerna till batteriet i mer än 10 min för att ta bort felkoderna. Men detta hjälpte inte. (Felkoderna kom väl tillbaka). Och jag frågade en kille på gatan om han visste hur man läste felkoderna. Men han sa att min bil inte hade någon diagnosenhet. Han hittade ialle fall ingen. Så jag vet inte hur jag ska gå vidare med felkoderna.

Jag testade även att starta bilen och sedan dra ut kontakten till luftmassemätaren. Det märktes ingen större skillnad när jag drog ur kontakten men när jag satte i den igen så fick motorn lite mer fart. Så den är inte helt död i alle fall.

Vet någon om det kan vara fel på luftmassemätaren även om den inte är helt sönder?

Det var en kille som misstänkte att det kunde vara tomgångsmotorn (va fanken den nu sitter) som strular. Vad tror ni?

Tacksam för svar.

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av Fiddelity
Klart det kan vara fel på luftmassemätaren. Den är ju som vilken givare helst.
En termometer t.ex. kan ju vissa fel fast den fungerar.

Jag fick också tips om tomgångsmotorn först men det visade sig vara fel.

Jag tror i alla fall att ditt problem är orsakat av luftmassemätaren.
Jag fick tag på en ny luftmassemätare för 200:- på min lokala skrot. Tyvär så är de större skrotarna mycket dyrare.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Kan oxå vara gasspjällgivaren, eller kontakten till den.
Pröva dra lös kontakten till den givaren när motorn går.
Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]