Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
paso skrev:Har haft bensinare länge och även gaspassat med DSG ett år, men kör sedan 2 månader en D3 automat. Passatens DSG var bättre än automaten i D3 men att växla manuellt i en bil för +300 tkr förstår jag bara inte vitsen med. Om det nu inte är en sportbil det handlar om. Har kört snart 600 mil och diesel med automat känns som det bästa alternativet just nu, men hade det funnits gas överallt så vete tusan.
Har även sedan länge använt Mac och Iphone bara för att de funkar så bra ihop, men testade en HTC Desire 6 månader som dottern nu fått att spela på och köpt ny Iphone 4, kanske inte bättre för de flesta användarna men har man testat Apples prylar ihop så blir gärna fler nya. :lol:
Sedan gäller med bilar att det till 99 % bara handlar om storleken på utgiften/månad, de som räknar hem en ny bil är lätt räknade. :wink:
Om det fanns en iCAR (med diesel såklart) så skulle Jag isåfall byta den mot volvon, i annat fall behåller Jag min nuvarande dieselkärra :p
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Instämmer, begagnat cirka 3 år är alltid mest fördelaktigt att köpa om man ser ekonomiskt och ändå vill ha en relativt ny / fräsch bil. Fast problemet nu tyckte jag när jag letade bil var att finanskrisen var för cirka 3 år sen och gör att begagnatpriserna är relativt höga, fast V70 och framförallt dieslarna har ett väldigt högt andrahandvärde..

Hittade till slut en som passade min plånbok, 170 för en svart metallic V70II momentum D5 automat, high perf + lite lull lull. Dock har den gått "redan" 16k mil, men med mina 1000 mil per år har den gått som "alla andra" om några år 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Soulman skrev:Vad går jag miste om när jag inte köper en D5?

2-tons släpdragförmåga, behöver du inte den så kan du ju spara massor med en T4a.
av Enzo
volvofantast skrev:Måste man köpa en en helt ny bil. det finns ju bra begaganade också som blir lättare att räkna hem.
Men jag förstår inte det där, kan man någonsin räkna hem en ny eller nästan ny bil?

Är det bara ekonomi som räknas så skulle man väl inte köpa bilar för mer än 5000 spänn åt gången.
av Enzo
Soulman skrev:Jag förstår inte diskussionen riktigt. Jag kör en T4 som kostar i grund 249.900 och en D5 343.000kr enligt Volvocars. Skillnaden 0-100 är 0,6 sekunder. Många trådar vittnar om dieslarnas glädjespecar vad gäller förbrukningen och T4ans håller faktiskt vad den lovar. För mellanskillnaden kan jag köpa bensin för många många år.

Vad går jag miste om när jag inte köper en D5?
200 Nm ungefär ...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
volvofantast skrev:Måste man köpa en en helt ny bil. det finns ju bra begaganade också som blir lättare att räkna hem.
Men jag förstår inte det där, kan man någonsin räkna hem en ny eller nästan ny bil?

Är det bara ekonomi som räknas så skulle man väl inte köpa bilar för mer än 5000 spänn åt gången.
Mycket enkelt. Det är inte bilen utan motorvalet som ska räknas hem. När jag hämtade ut förra min förra D5 hämtade min kollega ut en exkat likadan fast med 2,5T.

Hans bil var snabbare och grymt mycket tystare, vi samåker ibland och de gånger han körde funderade jag på om han hade motorn igång överhuvudtaget, hans bil gick också så mycket vibrationsfriare.

Så varför åker jag då D5 jo för att det blir billigare i längden och jag kan "räkna hem det"

Om pengar vore helt ointressant skulle jag alla gånger åka T6 eller allra helst bensin V8a, grymt va gött det är.....
Användarvisningsbild
av na96gen
Soulman skrev:Jag förstår inte diskussionen riktigt. Jag kör en T4 som kostar i grund 249.900 och en D5 343.000kr enligt Volvocars. Skillnaden 0-100 är 0,6 sekunder. Många trådar vittnar om dieslarnas glädjespecar vad gäller förbrukningen och T4ans håller faktiskt vad den lovar. För mellanskillnaden kan jag köpa bensin för många många år.

Vad går jag miste om när jag inte köper en D5?
Avörande för mig är att jag inte kan få AWD till T4an eller andra mindre (billigare) bensinare än T6an.
Jag har slutat att race:a vid rödljusen så 0-100 kör jag inte så ofta ;) Men typ 70-110 är skillnaden större, men även en fullastad T4 har inte mycket vrid att sätta till. Där märks 460Nm 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dst02 skrev:
VolvoB20 skrev:
dst02 skrev:Jag tycker exempelvis att BMW´s 325a (typ 2008a)med automat gick sämre
än D3 med automat (2011).
??? 325 an gör ju 0-100 på 6.7 och D3 på 9.2 ???

Samma som min D5a har ju inte en suck att hänga på tjejens Bensin 6:a vare sig i acc eller toppfart..
Jag räknar inte sekunder 0-100 utan hur motorns karaktär känns, D3an kändes mycket mer harmonisk och lugnare.
Ja lungnare är den ju definitivt, BMWn far ju iväg som en raket om man jämför :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Soulman skrev:Jag förstår inte diskussionen riktigt. Jag kör en T4 som kostar i grund 249.900 och en D5 343.000kr enligt Volvocars. Vad går jag miste om när jag inte köper en D5?
Jadu, missar och missar..... du kan ju köpa en Harley Davidsson för mellanskillnaden på ca 100.000 kr och glida hela sommaren på den :-)-)

Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]