Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
NordmanV8 skrev:Klart du ska köpa en T6. Då kan vi åka till Tierp arena och rejsa... ;) :roll:
V70 eller S80?

Mer än gärna, men jag skulle aldrig ha en chans mot dig :((((( Och just därför blir det inge Tierp för min del! Jag har fått min beskärda del av Tierp tack vare SJ, tack men nej tack :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
av 2444ever
Varför så låst vid Volvo? Kollat BMW 525d t.ex.?

Sorry, kliade i fingrarna :lol:
av Bitez
Jag kör väl drygt 3000mil/år... så visst är driftkostnaden en faktor, men inte helt avgörande :)))) Hmmm... ska nog ta o spana efter några:))))

Om jag köper T6'an kanske jag får en liten liten skymt av Nordman's reg nr då vi rejsar! grrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!! :))))))))))))))
av NiKeMaN
Varför jämför man T6an mot D5?

T6 vs 2.5FT skulle jag kunna förstår.
Eller D3 vs D5.

Men just T6 vs D5 känns som en annorlunda jämförelse. Själv trivs jag väl med att åka diesel då jag gjort det i över tio år nu. Visst har jag haft ett par bensinbilar imellanåt, men oftast under ganska korta intervaller pga att jag tycker bensinare generellt är ganska tråkiga att köra. Jag saknar det härliga bottenvridet man har i en diesel och att man inte behöver varva 8000rpm för att kunna göra en omkörning. Att det dessutom är billigare att åka i är bara en ännu en fördel.

Däremot så vet jag att många mår dåligt över det lite tråkigare ljudet, och "vibrationerna" som bensin-folket pratar om. Så jag tycker du ska ut och provköra ORDENTLIGT, kanske låna bilen en eftermiddag eller över natten av din handlare och ut och kör så mycket du orkar.
Köp sedan den du trivs bäst med. Ångrar du dig är det ju bara att sälja bilen och köpa en annan :)
av Bitez
Jo, konceptet bara sälja o köpa nytt känner jag till ganska väl, men man kommer faktiskt på att det finns annat man kan göra här i livet än att köpa en ny bil varje år :))))))))))))))))))))))))

Nja, personligen tror jag att jag också är en diesel människa, men jag skulle vilja ha ngt rappare bil, kanske borde åka förbi polestar. Jag menar inte att min bil är slö på ngt vis, men ändå så finns det ett men. Den häftigaste o mest körglada bil jag haft var min 175hk 2.4D bsr... shit va den bilen gick, (det känndes så i.af.)

kanske borde trimma denna innan jag köper något, T6'an kan jag tänka mig är väldigt rapp, därav lite ha begär.. annars är jag nöjd, jag snittar 0,85l/mil med min D5 awd, o jag åker till o från sthlm central varje dag.. så förbrukningen är jag väldigt nöjd med :))
av Bitez
2444ever skrev:Varför så låst vid Volvo? Kollat BMW 525d t.ex.?

Sorry, kliade i fingrarna :lol:
Nja, jag tycker inte att 525d blir en rättvis jämfööö.... eheheheheh skämta bara! :))))))))))))))))))))))))))))))))) Jag tror det är diskuterad väldigt grundligt, så jag hoppar fler kommentarer...

sen kanske man inte har råd heller.. så är det :)))))))))))))))))))))))))))))
Användarvisningsbild
av kave
Bitez: du får väl pengar för att köra världens bästa bil alla kategorier, 525D? :)

Jag tror man föredrar en D5 215 framför T6 i längden. Visst, T6 går bra men det är ju inte V8:an direkt med sitt underbara ljud. Glöm inte dieselvärmaren som enbart ingår i D5.

Glömmer aldrig första provkörningen av V70N d5 med 165 HK, vilket drag. Det blev en order direkt.
Lustigt för det upplevda draget känns inte mer i de aktuella bilarna. Hoppas 215 hk ändrar lite på det.
av viktore
NiKeMaN skrev:
Men just T6 vs D5 känns som en annorlunda jämförelse. Själv trivs jag väl med att åka diesel då jag gjort det i över tio år nu. Visst har jag haft ett par bensinbilar imellanåt, men oftast under ganska korta intervaller pga att jag tycker bensinare generellt är ganska tråkiga att köra. Jag saknar det härliga bottenvridet man har i en diesel och att man inte behöver varva 8000rpm för att kunna göra en omkörning. Att det dessutom är billigare att åka i är bara en ännu en fördel.
Om du jämför bensin och diesel med liknande effekt så har dieseln högre vridmoment och därmed mer kraft i låg/mellanregister. Jämför du med en bensinmotor som har högre effekt än dieseln och liknande vridmoment (som i fallet T6 vs D5) så är inte dieseln starkare någonstans i registret.
kave skrev: Jag tror man föredrar en D5 215 framför T6 i längden. Visst, T6 går bra men det är ju inte V8:an direkt med sitt underbara ljud. .
Vad föredrar man i D5 jmf. T6, bortsett från bränsleförbrukningen?
Användarvisningsbild
av kave
Viktore: dieselvärmare och lägre förbrukning. Även om det inte skiljer jättemycket i totalkostnad så känns det alltid bättre med lägre förbrukning. En fjällresa eller europaresa företas i hög hastighet till en klart lägre kostnad.
av NiKeMaN
viktore skrev: Om du jämför bensin och diesel med liknande effekt så har dieseln högre vridmoment och därmed mer kraft i låg/mellanregister. Jämför du med en bensinmotor som har högre effekt än dieseln och liknande vridmoment (som i fallet T6 vs D5) så är inte dieseln starkare någonstans i registret.
Att ligga på 5an eller 6ans växel och kunna köra om utan problem gör man hellre med en diesel än med en T6a. Ska man köra om snabbt så går man ner från 6an till 5an med en deisel. Har du en bensinare så för att uppnå samma grej där så måste man ner på 3ans växel känns det som.

Att köra en bensinare och en dieselbil är helt olika. Dom ska framföras på olika sätt. Därför upplevs bensinbilar ofta slöa av oss som åkt diesel. Och likadant känns dieselbilar ofta trötta när en "bensin-förare" sätter sig bakom ratten för dom vet inte hur dom ska effektivisera sitt körsätt.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]