Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

När vi skulle starta batteriet med hjälp av startkablar så blev det fel då vi såg fel och kopplade + på - och tvärtom och så klart slog det gnistor vid felkopplingen - så när vi sedan startade motorn så startade varken fläkten eller stereon.

Det första vi kollade vad säkringarna och med hjälp av en testlampa kunde vi se att ström leddes från batteriet till vissa säkringar och andra inte- bl a till fläkt och stereo. säkringarna var hela trots batteriincidenten.

Kollade säkringen i stereon och även den var hel. Så ingen reaktion i stereo/antenn eller fläkt. Utan på något sätt går ingen ström dit (mellan batteri-säkringarna). Jag förstår inte vad som inträffat, vad har pajjat när strömmen bara går till vissa och är det ett dyrt dilemma?

Tack på förhand
Tjejen med 850n
Användarvisningsbild
av Camel
rockybearlove skrev:Det första vi kollade vad säkringarna och med hjälp av en testlampa kunde vi se att ström leddes från batteriet till vissa säkringar och andra inte- bl a till fläkt och stereo. säkringarna var hela trots batteriincidenten.
Börja med att kolla att säkringarna 33, 34 och 35 i elcentralen i motorrummet har spänning (bl.a. vindrutetorkare) med tändningsnyckeln i radioläget. Om så är fallet ska även säkringarna 30, 31 och 32 ha spänning (bl.a radio, fläkt). Om de inte har det verkar det som relä i pos 105 i elcentralen inte fungerar. Relä i pos 105 är placerat ungefär i höjd med säkringarna 23 och 24. Om du lyssnar med en mejsel eller liknande mot relät och mot örat ska ett tydligt klickande ljud höras när tändningsnyckeln vrids mellan 0 och radioläget.

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]