Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
NiKeMaN skrev:
Bosse78 skrev:
NiKeMaN skrev:VOLVO ÄR INTE VÄRLDENS BÄSTA BIL. Inte i någon kategori.
Säkerhet?
V70: http://www.euroncap.com/results/volvo/v70/374.aspx

5-serien: http://www.euroncap.com/results/bmw/5_s ... 0/401.aspx

Så nej. Inte ens där är Volvo bäst. Men inte heller BMW (även om BMW även här är bättre än Volvo).
Jag är inte sen att erkänna att jag föredrar BMW framför Volvo. Jag hade valt en 5-serie före en V70 sju dagar i veckan om någon skulle tvinga mig att plocka ut en. Den är bättre på det mesta, "mer" bil.

Men när det gäller säkerhet, där åker BMW på pumpen. Att stirra sig blind på Euro Ncap är att göra det väl lätt för sig. Min kära far har jobbat inom räddningstjänsten som brandman och ambulansförare i snart 35 år, och hans bror passerade i sin tur 40-strecket innan han nyligen gick i pension. Att han idag kör en V70 II beror till stor del på att det är en säker bil, även utanför testhallens väggar. Han kör knappt 600 mil om året, ensam och utan last, och hade klarat sig med en Aygo.

Nyligen fick de testa att klippa i sär ett antal moderna bilar (ingen bil äldre än 2 år) och även där utgick Volvon som "segrare". Nu kommer jag med en ytterst subjektiv åsikt, men att Volvo gör några av dom säkraste bilarna i världen är utom tvivel för min del. När vi pratar verkliga olyckor dvs, och inte i ett standardiserat krocktest (och ja, jag hade hellre suttit i en X5 än en S40 vid en krock. Fysikens lagar.).

Utan en skråma: http://gt.expressen.se/nyheter/1.208435 ... ra-kungalv :-)-)

Hej, OT... :roll:
Användarvisningsbild
av apersson850
Blir lätt religöst när så kallade märkestalibaner drabbar samman.

Jag kör Volvo för att jag tycker det är en rimlig kombination mellan köp- och ägandekostnader, inköpspris, funktion, design och tillförlitlighet.
Dessutom har jag en mycket bra återförsäljare. Förvisso är det sant att jag får köpa lite delar då och då, men mina två nuvarande Volvobilar har tillsammans gått 78000 mil, så det är inget jag inte räknar med.

Oavsett vem som nu äger, så är det dessutom så att det är några fler svenska industrijobb inblandade i en Volvo än i en BMW eller vad det nu kan vara.

Nu har jag köpt en ny Volvo igen, för tredje gången i livet. Några begagnade har det också blivit, nån Ford (huga), nån Renault (fungerade), BMW en kort period (faktiskt, men bara en ren lekbil) och nåt mer.
av Bitez
Steff 99 skrev:Vad flera missat är att det alltid startar med att "någon" påstår att Volvon i detta fall är likärdig med en BMW 5-serie.
Men som bl.a "kave" kommenterar ganska tydligt är att BMW är en mycket dyrare bil även som begagnad, därför så borde BMW inte jämföras med Volvo eftersom de spelar i olika segment.
Problemet som uppkommer i debatten är att många vill att Volvon man åker i skall vara mer premium än vad den är och då tar man till att försöka jämföra med det som många gånger står högst på önskelistan o då blir det BMW.
Hade Volvo varit jämnställd med toppmärkena i premiumsegmentet då hade också prislappen legat i samma nivå, men nu är Volvon bl.a V70 prissatt så att den konkurrerar med exv. Passat.
Man kan fundera varför ... men det framgår tydligt tycker jag, att Volvos ledning ser Passaten som sin största konkurrent speciellt här på sin hemmamarknad.

jag hänger inte med här, så du menar att jag önskade, och skulle verkligen vilja köpa 525d'n men inte hade råd, och valde en Volvo, och nu så försöker jag övertala mig själv att jag gjort en bra affär och sparat pengar?????

Att tråden blev verkligen OT är det ingen tvekan om. Jag undrar verkligen vilka som på fullt allvar menar det dom skriver... typ: "en slö, bullrig, slamrig skit volvo (för typ 400tkr)... Jösses, jag undrar verkligen folk åker för bilar, om man nu tycker att en 12'a D5 är bullrig, slamrig, svajjig slö... så känns det som att de som utrycker sig på detta sätt, antingen har varken eller.. eller åker typ Bugatti Veyron eller nå't...
av Bitez
Mwi skrev:Undra om Bitez har fått beslutsunderlag om han skall byta D5 till en T6:a ännu någon som vet?
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
av Bitez
Jag får väl ta och starta en ny tråd om modell jämförelsen mellan D5'an och T6'an, fan mitt största misstag sedan medlemskapet fullbordadets här på forumet var väl det jag skrev om den där förbannade bmw'n som fick tråden att spåra ur totalt. Vi kan väl säga att BMW bygger världens bästa bilar, där alla på vår planet egentligen drömmer om en, även jag, men fattig som man är och inte har råd att åka världens lsnabbaste, lyxigaste premium bil, så nöjer jag mig med en bullrig, slammrig svajjig volvo som har noll körglädje, och inte alls är någon säker bil egentligen. Ett riktigt "piece of shit egentligen!" Puhhhhh skönt att få det sagt! :)))))))))))))))))))

Så, finns det fortfarande några medlemmar som har provat D5'an kontra T6'an är jag intresserad av input. :)))))
av Steff 99
Vad du missat är att denna tråd inte är den första på samma teama utan förmodligen den 354 cirka.
Det är alltid Volvo vs. BMW och det slutar med att någon känner sig trampad på tårna för att man har fel märke eller fel synpunkt.
Jag har överhuvudtaget inte lagt mej i din ekonomiska status eller dina övriga synpunkter, utan det var ett allmänt inlägg i debatten.
av Bitez
Fan kanske ska gå köpa den där förbannade T6'an för att göra en jämförelse själv, starta en tråd och skriva ner mina synpunkter :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Klart du ska köpa en T6. Då kan vi åka till Tierp arena och rejsa... ;) :roll:
V70 eller S80?
av viktore
Bitez skrev: Så, finns det fortfarande några medlemmar som har provat D5'an kontra T6'an är jag intresserad av input. :)))))
Jag har kört båda motorer i S eller V60 utförande. För att vara diesel tycker jag att D5 är kompetent. Den drar bra från låga varv, är relativt varvvillig och tappar inte så mycket effekt vid högre varv, vilket annars är vanligt på dieslar. T6 är å andra sidan en kompetent bensinmotor, med trevligare gångkultur än D5 (av uppenbara skäl). T6 drar lika bra från låga varv och drar till skillnad från D5 upp till varvstopp utan att mattas. Sist men inte minst så har T6 avsevärt bättre gasrespons.

I mina ögon så är T6 en bättre och roligare motor på alla sätt förutom när man kollar på kvittot efter tankning. Om du inte kör riktigt mycket eller inte ser bränslekostnaden som en avgörande faktor så är valet av motor givet T6.
av Arese
Viktore sammanfattar det bra, T6 är både komfortablare och avsevärt "sportigare" än D5. Bilen känns avsevärt mer påkostad med T6. Vill du ha roligt bakom ratten eller vid macken?

Mvh
Arese
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]