Lite tips från en bilplåtis? All rostlagning i synnerhet skärmkanter ska man sträva efter att svetsa "kant i kant" det innebär att du efter en grovkapning lägger reservdelen utanpå originalet och skär med sticksåg rakt igenom båda plåtarna. Då har du en perfekt skarv med en spalt på knappt en millimeter mellan plåtarna. Spalten ska vara samma som grovleken på plåten. När man fått till passformen loppar man dit plåten och börjar att svetsa med korta intervaller från en sida till den andra, kyl mellan varje "punkt" med tryckluft. Kommer man åt med mothåll på baksidan är det lämpligt att rikta under tiden. Håll emot bak på svetssömmen och knacka utifrån på svetsen så går krympningarna från svetsningen tillbaka. När svetsningen är klar ska du ha en "bulle" på baksidan knappt så grov som svetsen på framsidan och inga kanter från plåten ska synas, då har du en tät svets. Slipa rent noga på baksidan, grunda och lacka med både grund och ytlack, undvik karosskitt där det inte behövs. Mellan plåtarna använder jag alltid Volvos svetsprimer som finns hos Volvohandlaren, denna är en förutsättning för att tex. rostskyddsgarantin på bilar med sådan ska gälla. Den är inte dyr och varar i en evighet.
Beträffande 240 skärmkanten, byta så lite som möjligt,fösök lägga skarven på ytan mellan första och andra bocken på kanten (konstig förklaring?) Där är lättast att svetsa utan att plåten slår sig och smidigast att spackla.
Innerskärmkanten skär jag bort och bytar efter jag lagt dit ytterkanten, då har jag originalkanten som "jigg" till ytterkanten och kommer lätt åt att måla plåten från insidan. Original kanten är betydligt mycke bättre än pirat, enda nackdelen är att den är skarvad på mitten och punktad ihop, denna skarv brukar ha fel vinkel och måste justeras.
Till slut, glöm ej att rostskydda ordentligt med tunnflytande ml innifrån och underredsmassa utifrån, undvik även här karosskitt, "spraykitt", body och annat elände! Så brukar jag jobba men det finns säkert andra åsikter om vad som är "rätt". Glöm i varje fall ej svetsprimer och lägg inga plåtar om lott, ta det lungt med svetsen, kyl ordentligt så blir det oftast bra. Föresten, det viktigaste är att fördubbla den beräknade arbetstiden såbrukar man vara rätt på det!