Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dae
Hej, har en S80 -07 och undrar om någon här på forumet också har problem att låsa upp bakluckan med upplåsnings knappen som sitter bredvid ljusreglaget,får inte knappen att fungera har kollat alla felmöjligheter och bad tillslut volvo att kolla upp saken vid den senaste servicen alldeles nyligen, dom tog lite över 400 spänn i tillägg för att konstatera att den fungerade inne på verkstan,dom sa att mekanismen som sköter om upplåsningen är ömtålig för fukt och att det är vanligt att upplåsningen inifrån därför brukar sluta fungera, tycker det verkar otroligt om det ska vara så på en nyare bil, tycker också att det är skumt om den fungerar inne på verkstan men alldrig fungerat tidigare utomhus även om det varit under en varm och torr sommar, verkar som man måste byta hela plåten/fästet som skyltbelysn och upplåsningsknappen på luckan sitter på. Undrar därför om någon har haft samma fel och lyckats fixa till det själv och kan ge något bra tips.
Mvh dae :|
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är samma motor som låser upp hela tden.
Kolla i din instruktionsbok. Jag har inte koll på detta, men är det inte så att om din bil är låst, så kan du trycka på knappen inne i bilen. Då kan man en gång öppna bakluckan genom att trycka på bakluckshandtaget på samma sätt man gör på en upplåst bil.

På amrekanska marknaden åker man om kring i helt låsta bilar, för man är rädd att bli rånad vid rödljus. Istället för att låsa upp hela bilen, kan du låsa upp bakluckan med denna knapp.
av dae
Hej CarMan,tyvärr så fungerar inte ens upplåsningen när bilen är låst/larmad men jag tror att man ska kunna låsa upp bakluckan innifrån i bilen även om bilen är olåst verkar annars skumt om det enbart fungerar om bilen är låst eller larmad för då går ju larmet samtidigt, eller om man själv sitter i bilen och tanten kommer och ska lägga in grejer i bagagen att jag först måste låsa bilen för att kunna låsa upp luckan inifrån för att underlätta för henne att öppna luckan, blir nog ett intressant probl detta :wink:
Användarvisningsbild
av FWH
I min V70 så öppnas bakluckan oberoende av om dörrarna är låsta eller inte.

Jag åker också runt med låsta dörrar.
Användarvisningsbild
av CarMan
FWH skrev:I min V70 så öppnas bakluckan oberoende av om dörrarna är låsta eller inte.

Jag åker också runt med låsta dörrar.
Men du har säkert elbaklucka, det finns inte på S80
Användarvisningsbild
av CarMan
dae skrev:Hej CarMan,tyvärr så fungerar inte ens upplåsningen när bilen är låst/larmad men jag tror att man ska kunna låsa upp bakluckan innifrån i bilen även om bilen är olåst verkar annars skumt om det enbart fungerar om bilen är låst eller larmad för då går ju larmet samtidigt, eller om man själv sitter i bilen och tanten kommer och ska lägga in grejer i bagagen att jag först måste låsa bilen för att kunna låsa upp luckan inifrån för att underlätta för henne att öppna luckan, blir nog ett intressant probl detta :wink:
Du missförstår det jag skriver.
Du kan inte underlätta öppningen för någon på utsida, den på utsidan måste alltid öppna luckan.
Men om du kör med auto låsning av dörrar, så är även bakluckan låst, när du stannar för att släppa av någon, den personen kanske vill in i bakluckan. Då kan du låsa upp bakluckan( inte öppna den)

Men jag är inte säker, kolla instruktionsboken
av dae
Hej CarMan, har kollat i instruktionsboken hur det fungerar men men när jag trycker på upplåsningsknappen så händer det inget vare sig bilen är olåst eller automat låst, det brukar väl annars höras när låset låses upp, vet att luckan inte öppnar upp sig men upplåsningen ska väl ändå kunna höras och fungera ungefär som när man öppnar tankluckan, så min fråga är ju om någon haft samma fel och har något tips hur man fixar det, har kollat säkringar och kablage och hittar inget fel där, volvo säger att det är vanligt för att mekanismen inte tål fukt och att man måste byta hela rampen som skylbelysn och låshandtaget sitter i (1500:- + arbkostn) men ett sånt fel tycker jag låter otroligt på en relativt ny bil.
Mvh dae
av semmelman
Jag är inget meckarproffs men jag skulle testa innan jag lämnar in den att spruta en massa elektronikrengöringsvätska ev 556 på skiten å låta verka och sen se om det sparkar igång.

Jag skulle även fråga här om någon vet hur mycket ström som behövs till låset så skulle jag koppla en sån strömkrets från batteriet för att kolla om det är låsmotorn som är paj eller bara nåt på vägen dit.
av dae
Hej semmelman, provade tidigare att duscha lås och kabelanslutn med 556 men det hjälpte inte, ska sen försöka att ev ta loss hela listen med mekanismen och mäta upp kontakerna på låset om det kommer fram någon ström när man trycker på knappen.
Mvh dae
av 2444ever
OM det är dålig kontakt, ärgat eller liknande, har jag förstått det som att 556 inte ger bättre kontakt - leder inte ström. Såvida man inte använder det som rengöring och tar bort skit från kontaktytor. Men är ingen större expert på området.

Sent from my mobil

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]