NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PaS83
CarMan skrev: Om du gör så o tycker det är bra, så har jag ett bättre tips!
Gör inget alls, då spar du som slantarna oxå, o når samma resultat!

Nej jag lät en märkesverkstad byta till ett nytt (tvättat? det är ju inbyte på det gamla!?) partikelfilter...

Hur kan man nå samma resultat om alternativen är att antingen tvätta ur sotrester eller att inte göra det?
Användarvisningsbild
av CarMan
Om du häller vatten & avfettnfing i filtret, så får du säker ut en hel del sutsigt vatten, men filtret kommer inte att vara renare för det.
Du riskerar att moton fortsätter att regenirera för ofta, vilket innebär att oljan späds med diesel. = sämre smörjning & överhängande risk för skenande motor.
av PaS83
Hur kommer det sig att filtren inte är tvättbara till just Volvon? Det funkar ju utmärkt på andra bilmärken...
Skumt att det dessutom är inbyte på filtret om det inte går att rengöra...
Användarvisningsbild
av CarMan
Vilka bilar med euro 4 kan man rengöra filtrer med avfettningsmedel?
Användarvisningsbild
av SvenB
PaS83 skrev: Nej jag lät en märkesverkstad byta till ett nytt (tvättat? det är ju inbyte på det gamla!?) partikelfilter...
Nej, jag tror inte att en märkesverkstad monterar ett begagnat tvättat filter. Att det är inbyte beror med största sannolikhet på att man inte får kasta det gamla filtret hur som helst, utan tas om hand för destruktion.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bytes filtrens man monterar syns att dom är bevattnade.

Jag tror man återandvänder skalet, o stoppar i ny keramik.
av PaS83
CarMan skrev:Vilka bilar med euro 4 kan man rengöra filtrer med avfettningsmedel?

Avfettning kanske inte är det lämpligaste, men det finns massor med folk som tvättat sina insatser,
med allt från köksrengöringsmedel till avfettning, med resultatet att mottrycket i filtret har minskat.
Likaså bränsleförbrukning och antalat regenereringar per X antal körda kilometer.

Så att säga att det inte gör någon skillnad tycker jag är lite märkligt...

CarMan skrev:Bytes filtrens man monterar syns att dom är bevattnade.
Jag tror man återandvänder skalet, o stoppar i ny keramik.

Låter nog mest troligt ja.
av johan086
En fundering angående D2-motorn i V50. Jag var precis inne med min bil och passade då på att fråga om partikelfiltret verkligen behöver fyllas på respektive bytas vid 6000/12000 mil. Servicekillen menade att det fortfarande behövs trots att D2 är den uppdaterade motorn. Jag har för mig att jag läst att man gick ifrån denna rutin vid introduktionen av D2...? Är det jag eller mekanikerna som talar i nattmössan? :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är skeptisk till begreppet "underhållsfritt". Tänk bara på då man gjorde om framvagnsdelar till smörjfria, hur underhållsfritt blev det?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01