Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
145turbodiesel skrev:
Amarace skrev:Ja dom bilderna kan man inte se då bilen är låst av administratör.

Du har ju ingen 242 om typbeteckningen är 244, så enkelt är det :)

Sen att någon har byggt om den från 4-dörrars till 2-dörrars är ju en annan sak. (även om det är gjort på karosserifirma redan när den var ny så är den ju ombyggd). Troligen är det ju det som är gjort, redan när den var ny så fick en karosserifirma bygga om den med nya delar.

Vad är det för regnr? (skicka i ett PM om du inte vill lämna ut det öppet)
Det är såklart en 242:a. Förklaringen på att det står 244 i pappret är att det är att det inte finns någon typgodkännd modell som heter 242:a 88:a, som det finns 242-84 till exempel. Sen har jag svårt att tro, precis som jag svarade till andra inlägget, att det är svårt att förstå motivationen varför en gubbe har lämnat in sin alldeles nya bil på en karossfirma med allt vad det kostar. Dessutom riktigt tråkig original.

Det är ju inte en 242 om den är registrerad som en 244, lika lite som att det finns 165 (som är 164 eller 145 i registret) lika lite finns det en 242 -88.

Provmodell är det inte, varför skulle Volvo göra en provmodell på något som dom haft i produktion och därefter lagt ner.

Att det skulle vara en överbliven kaross stämmer inte heller, då det är annan torped 86 och nyare.

Och att sätena är den nyare typen är ju inget att gå efter heller, går på en halvtimme att bygga om dom till fällbara, utan att det syns (om du tar delarna från ett 242 säte).

Förklaringen är nästan garanterat så enkel som att den endera är ombyggd i efterhand eller av karosserimakare, och är det karosserimakare ser du aldrig att den är ombyggd. Och en som gjort det seriöst "hemma" är ju svårt att se också ifall man byter bakskärmarna komplett med B-stolpe och sparklåda.
Och om den är beställd på det viset så har ju inte ägaren köpt bilen på Volvo och sedan lämnat in den till karosserimakare, utan han beställde ju av karosserimakaren isåfall som köpt det han behövt av Volvo (bil utan bakskärmar o.s.v alternativt färdig 244, samt köpt 242 bakskärmar o.s.v.)
av 145turbodiesel
Amarace skrev:
145turbodiesel skrev:
Amarace skrev:Ja dom bilderna kan man inte se då bilen är låst av administratör.

Du har ju ingen 242 om typbeteckningen är 244, så enkelt är det :)

Sen att någon har byggt om den från 4-dörrars till 2-dörrars är ju en annan sak. (även om det är gjort på karosserifirma redan när den var ny så är den ju ombyggd). Troligen är det ju det som är gjort, redan när den var ny så fick en karosserifirma bygga om den med nya delar.

Vad är det för regnr? (skicka i ett PM om du inte vill lämna ut det öppet)
Det är såklart en 242:a. Förklaringen på att det står 244 i pappret är att det är att det inte finns någon typgodkännd modell som heter 242:a 88:a, som det finns 242-84 till exempel. Sen har jag svårt att tro, precis som jag svarade till andra inlägget, att det är svårt att förstå motivationen varför en gubbe har lämnat in sin alldeles nya bil på en karossfirma med allt vad det kostar. Dessutom riktigt tråkig original.

Det är ju inte en 242 om den är registrerad som en 244, lika lite som att det finns 165 (som är 164 eller 145 i registret) lika lite finns det en 242 -88.

Provmodell är det inte, varför skulle Volvo göra en provmodell på något som dom haft i produktion och därefter lagt ner.

Att det skulle vara en överbliven kaross stämmer inte heller, då det är annan torped 86 och nyare.

Och att sätena är den nyare typen är ju inget att gå efter heller, går på en halvtimme att bygga om dom till fällbara, utan att det syns (om du tar delarna från ett 242 säte).

Förklaringen är nästan garanterat så enkel som att den endera är ombyggd i efterhand eller av karosserimakare, och är det karosserimakare ser du aldrig att den är ombyggd. Och en som gjort det seriöst "hemma" är ju svårt att se också ifall man byter bakskärmarna komplett med B-stolpe och sparklåda.
Och om den är beställd på det viset så har ju inte ägaren köpt bilen på Volvo och sedan lämnat in den till karosserimakare, utan han beställde ju av karosserimakaren isåfall som köpt det han behövt av Volvo (bil utan bakskärmar o.s.v alternativt färdig 244, samt köpt 242 bakskärmar o.s.v.)
JO!! Det finns en 242:a 1988, den står här hemma hos mig!!! Jag tror på vad jag ser, en 240 med två dörrar är en 242:a. När det gäller att sälja äldre modeller igen så har det förekommit innan. Bland annat så såldes VW 1300 igen 1974 efter att det bara gått att köpa 1302 och 1303 åren 1971-1974. Ventilationsplåten på torpeden är det enda jag ser som skiljer en äldre från en nyare och den plåten går att byta.

Ikväll har jag ordnat numret till förste ägaren, imorgon vet vi nog svaret på gåtan.
Användarvisningsbild
av SvenB
Amarace skrev: Du har ju ingen 242 om typbeteckningen är 244, så enkelt är det
Jo det kan det mycket väl vara. Om till exempel Nilsson i Laholm har byggd om den så behåller den chassienummret och modellkoden från den bil de köpt in från Volvo för ombyggnad. Men man skulle om man vill vara petig kalla TS 240 för en 2-dörras 244, men jag tycker att man skall kalla den för 242 med det system som gällde 1988.
av 145turbodiesel
Nu har jag pratat med första ägaren. Han säger att bilen är byggd på en fabriksny 244 av en karosserifirma i Halmstad (troligen menar han Nilsson i Laholm) för att han skulle komma in med sin rullstol. Ombyggnaden gick på uppskattningsvis 60-70000 kronor som bekostades av länsarbetsnämnden. Inga andra modifieringar eller anpassningar finns på bilen.

Det borde ju ha gått att hitta en kanofin 242-84 och därmed skulle man kommit smidigare undan på den tiden men så gjordes alltså inte.

Så fick gåtan med en 242:a 1988 sin förklaring.
av rd350
88 var det inte så lätt att hitta fina 242or! De flesta ägdes av äldre som inte bytade bil så ofta, jag letade själv länge efter en! (fick aldrig tag i någon)
av Amarace
Egentligen ska jag väl inte skriva det men, Vad var det jag sa! :wink:

Nämen, det är ju oftast så med bilar som folk tror är speciella eller provmodeller och liknande, dom flesta finns det en logisk förklaring till. Det var därför jag var lite påstridig och kritisk i mina inlägg.

Kul att du fick tag på första ägaren och fick veta historiken.
av 145turbodiesel
Amarace skrev:Egentligen ska jag väl inte skriva det men, Vad var det jag sa! :wink:

Nämen, det är ju oftast så med bilar som folk tror är speciella eller provmodeller och liknande, dom flesta finns det en logisk förklaring till. Det var därför jag var lite påstridig och kritisk i mina inlägg.

Kul att du fick tag på första ägaren och fick veta historiken.

Okok, du hade rätt. :) Men håll med om att det är aningen bizzarrt att lägga 60-70000:- på en ombyggnad på en vanlig standardbil. Det borde ju ha gått att få en tvådörrars Mercedes eller liknande för dom pengarna istället för att bygga om en vanlig 244. Alternativt hitta den fräschaste 242-84 på jordklotet och erbjuda den gubben 30-40000 i överpris.
av Rådlös
"Begagnad -84 242?"

En ny och "okörd" bil -88 är ändock alltid en ny bil. Och även på Volvo var det moderniseringar och förbättringar på varje årsmodell. Även lagkrav med avgasrening etc. etc. kom ju med årsmodellerna. Är det en -88a eller 88b? Det vill säga, är det LH 2.2 eller LH 2.4 i den här aktuella?
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]