Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Hej
Jag har svårt att få handbromsen att ta bra.
Jag misstänker att det där H-järnet som håller isär bromsbackarna har blivit slitet och tänkte tillverka ett par nya.
Jag skulle behöva veta hur stort det minsta måttet är där i mitten.
Någon som vet var man kan hitta den infon eller kan mäta på sina som är i bra skick? :D
Senast redigerad av 1 Johnnie, redigerad totalt 0 gånger.
av aalex
Jag är tveksam till att järnen kan bli så slitna. Jag har haft flera gamla volvos med järn men felen har varit andra delar som krånglat. Dessutom har jag försökt tillverka nya delar och man måste vara exakt då det är små marginaler för att det skall fungera. Felen som jag stött på har istället visat sig vara kärvande vajrar och för tunna (nya) bromsbelägg. Biltemas bromsbelägg fungerar ibland och ibland inte (lite för tunna). Ett tecken på att beläggen är för tunna och att radien blir fel är att man antingen kan få låsningen fram eller bak beroende på vilken riktning man sätter expandrarna men aldrig både och.... hur man än försöker. Och detta med skruvvarianten också. Så har det varit för mig i vilket fall. Nya delar kostar f ö inte särskilt mycket och då slipper du allt testande.... Fast om du tycker det kan vara kul och försöka så är det något värt i sig.

På mina mycket gamla 245 delar är måttet exakt 55mm och hela delen är 83,5mm dom är rostiga t om där beläggen vilar d v s inget slitage alls har förekommit som jag kan se.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vanligast är att man har piratbeägg, som har fel mått.

Även orginal belägget är konstruerat så att man inte kan and ända det tills belägget är helt nedslitet, man måste byta det innan, för att få bra broms.
Användarvisningsbild
av emwtur
Johnnie skrev:Hej
Jag har svårt att få handbromsen att ta bra.
Jag misstänker att det där H-järnet som håller isär bromsbackarna har blivit slitet och tänkte tillverka ett par nya.
Kolla första att inte expandern är sliten !
/emwtur
av rd350
Det kan visst vara gaffeln som är sliten, ibland har de fått hjälp på traven med vinkelslip! det har jag varit med om. Vet inte hur det är på 7-900 men till 240 var reservdelen ersatt med den äldre typen av justering och då får man kanonbroms! Men vist sitter det något annat än originalbackar så ligger det nära till hands att de är "för små". Finns ingen anledning att montera pirat då originalen är så billiga och man vet att de passar. :wink:
av Johnnie
Hej och tack för alla svar :)
Tyvärr har jag inte fått ordning på grejerna fast jag har meckat och testat som en galning. :evil:
Vänster hjul kan jag låsa på grus men ej asfalt, höger kan inte ens låsa på grus. ?:-/

Det jag har gjort är:
Svetsat H järnen och slipat till rätt mått.
Satt dit nya bromsbackar.
Tagit bort det gamla fästet på bakaxeln och satt dit reparationssatsen.
Provat andra bromsskivor.

Provkört efter varje förändring jag gjort men ingen skillnad. :(

Vad kan det vara för fel? ?:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
Bytt bromsbackar, montera du volvo orginal? Gör det!

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]