Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Usch ja kollade länken och även om man förstår vad sch(sh?)imsning är - ett antal brickor vad jag förstått nånstans - så är det ju en helvittes resa dit verkar det som. Inget som jag förstår alla fall. Funderar starkt på att köra hela bilhelvetet rakt ner i ån, AC-krånglet har berövat mig flera dar av mitt liv och ett antal nya gråa hår. Skulle ha köpt en cabriolet.

Ändå... hur är livslängden på enbart kompressor, kan det va värt att fixa shimsning och kompressorn håller kanske tio tusen till?
av xxargs
Man vet aldrig hur länge en kompressor håller, förutom att det är en timme mindre kvar av livslängden för varje timme man kör ;-)

det finns kompressorer som rasat efter 5000 mil och det finns dom som håller en bra bit på andra sidan 20000 mil sträcket.

mycket handlar om hur rent man lyckades få till det vid den första ihopmonteringen på fabrik.

går kompressorn hyffsad ljudlöst precis som en ny kompressorn så finns det inte någon större orsak till panik.

man kan kolla lite själv för att få en känsla om det mycket kvar eller om det verkar närma sig slutdatum

När man vrider runt den för hand (med dragen magnet och remmen avhängd) och gången verkar glappfri, utan skrapkänsla eller mal-ljud och ojämnhet i lagren etc. (obs kompressorn kan vilja fjädra rotationen tillbaka ganska mycket av uppbyggda gastrycket av rotationen, speciellt om det är en scroll-kompressor) - kort sagt känsla ungefär som en motsvarande ny kompressor så finns det ingen anledning att byta kompressor även om det är förbi 20000 milastrecket utan det är bara att fixa magnetkoppling (schimmsa) om det är detta som är problemet.

För den oljud och det knackar och tickar och morrar i den när den snurrar med motorkraft och vid handvevning verka glapp, skrapkänsla och ev uppbyggd gastryck vilja fjädra tillbaka rotationen (modellspecifikt) uteblir eller försvinner väldigt snabbt så kan det vara skäl att fundera på en ny kompressor

verkar kompressorn för övrigt sjysst så finns det ingen anledning att byta kompressor bara för att magnetkopplingen börja bli sliten
av semmelman
Det verkar logiskt. När den snurrar av motorkraft hörs ingenting, om den är glapp vid handvevning får meckarn kolla som - om jag hittar nån - som kan schimsa den.
av 2444ever
Jag läste en del trådar om det här förra året, funderade på att köpa 850 med ej fungerande AC. Vad jag minns av det så var det ganska många som shimsade om, men ingen som pratade om att det var lika bra att byta kompressor. Finns säkert delade meningar om det, men xxargs verkar ju veta vad han snackar om.

Du fick en länk tidigare i tråden, här är ytterligare en med bilder på det hela:
http://www.lomaxelectrical.co.uk/Volvo/ ... p_shim.htm

Sedan finns det ju en fulshimsning, man använder typ clips till brödpåsar eller liknande. Har ingen aning om det fungerar bra, eller om det kan skada något - tar inget ansvar, men här är iaf några länkar, lite skoj att läsa om det om inte annat, nämns som "gettho fix" bl.a. :) googla på ac bread clip fix om du vill läsa mer.
http://forums.swedespeed.com/showthread ... &p=1706181
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =1&t=31203
http://volvospeed.com/vs_forum/index.ph ... h-gap-fix/

Det kan nog vara idé att kolla runt lite för priser om du skall lämna in den för shimsning.
Användarvisningsbild
av Perra83
matzen10 skrev:Jag googlade på shims och fick fram att det handlade om brickor vs. spelutrymme.
Alltså kan man lägga till/ta bort brickor för att få önskat spelutrymme = shimsning. Resultatet ska då bli bra.
Hoppas jag förstod shimsning rätt; det är väl ett fack-uttryck, tror jag?

//Matz
Du har fattat helt rätt. Om din magnetkoppling inte drar så har du för stort spel och måste då ta bort shims tills du får rätt spel. Ett bladmått hjälper dig att kolla spelet. Rätt spel i mm kan jag inte i huvudet.
av semmelman
2444ever skrev:Jag läste en del trådar om det här förra året, funderade på att köpa 850 med ej fungerande AC. Vad jag minns av det så var det ganska många som shimsade om, men ingen som pratade om att det var lika bra att byta kompressor. Finns säkert delade meningar om det, men xxargs verkar ju veta vad han snackar om.

Du fick en länk tidigare i tråden, här är ytterligare en med bilder på det hela:
http://www.lomaxelectrical.co.uk/Volvo/ ... p_shim.htm
Det där var en riktig bra länk med tydliga bilder, dock är operationen lite för komplex för mig kan nog inte göra en avdragare så enkelt, har inget garage eller grejer. Men vilken sinnessjukt feldesignad manick det där verkar va, dåligt gjort av Volvo, finns det inga som gör magnetkopplingar som "aldrig" kommer slitas ut? Skulle kännas bättre om man bara kunde slänga skiten åt helvete och sätta in en ny bättre fungerande koppling så har man det sen gjort för bilens hela livslängd. Det skulle kännas så mycket bättre.
På skruva.se kan man bara köpa hela kompressor/koppling men finns det nånstans man kan köpa bara en ny koppling, billigt då inte Volvo?

Det där som f ö ser ut som ett oljefilter (glömt vad det heter) är grymt rostigt på min och läst på nätet att det förekommer att det rostar hål där och tyvärr skulle även det va en dyr pryl att ersätta. Jag borde hållt mig kvar med endast bilar från 70-talet utan AC.
av Provocative
Har samma problem med min S60-01. har för övrigt många problem med den just nu. Men ska finverkstaden med järnmärke på väggen fixa problemet kostar det mellan 10-13 000 eftersom de bara kan byta delar och inte reparera. Felet är OFTAST att man måste schimsa om dem. Jag hade tur som åkte till en firma som bara sysslade med AC. De visade mig felet som var just magneten. Sedan tipsade de mig om en kille som fixar problemet för 1500 riksdaler. Så mitt råd är att fråga runt på verkstäder utan järnmärke. Det kan man spara många bensinpengar på.
av semmelman
Jo, i min trakt vimlar det inte direkt av såna verkstäder, påfallande få som pysslar med AC när jag åkt runt. Men det finns en till jag inte varit på än.
Men att shimsa känns som man kan klämma ur 5 000 mil till inte som att man löst problemet, verkar som ett spel som blir större och större av slitaget, skulle kännas bättre om man kunde byta ut enheten mot en ny bättre fungerande, men fortfarande bara kopplingen inte kompressorn då den kanske är ok.
av Provocative
Har jag fattat saken rätt så går det inte att bara byta kopplingen utan att man får ta hela paketet. Är bilen lite äldre som min så vimlar det av bra kompressorer på skroten. Problemet är då att man inte får byta själv pga gaserna. Så då är det lite upp till ens egna ärlighet och laglydighet. Ungefär samma sak som när man testar turbon :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]