Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Godafton!
Har precis införskaffat en V70XC Aut -99 som andrabil då 855:an (44000 mil) börjar sjunga på sista versen.
Bilen är i gott skick och har fått regelbunden service. Den har gått 32000 mil och går kanonfint.
Har ingen direkt erfarenhet av denna motor men jag tycker den känns trött vid normal körning....t ex när man kör igång från stillastående så är den oerhört rapp ända tills automaten lägger i tvåan då tappar den orken..hmm, lite konstigt förklarat men, men. Ligger man däremot i landsvägsfart 90-110 och "kickar" den så drar den iväg så in i helsike...Har kollat spjällhuset och detta är bytt på garantin, visserligen 2003 men min lokala Volvoverkstad säger att är det bytt så skall det funka....
Låter även som om det finns ett läckage på avgassystemet någonstans. Kan detta orsaka felaktigt mottryck och därmed göra bilen slö?
Någon som kan kasta lite ljus över detta problem?
Tacksam för svar!

MVH/Niklas
Jag kan inte säga vad som är fel men min känns MYCKET stark i botten (vridet) och det fortsätter kraftfullt uppåt. Det är väl det som är finessen med just den motorn. Jämfört med den 855a 2,5 SE jag haft tidigare så är det en klar skillnad, något verkar onekligen vara fel för dig. Ettans växel är inne mycket kort tid på min som är automat vid normal körning i "E-läge" men tvåan känns helt klart stark och så fortätter det upp genom växlarna vid normal körning.
Hallå igen!

Jodå...bilen är "utläst" på Volvo och det finns inga lagrade felkoder. Kamremmen är bytt hos aukt. Volvoverkstad för lite mer än tusen mil sedan och då får man väl hoppas att de gjort jobbet ordentligt.
Har nu kört bilen lite mer och det är nog inte så farligt, felet verkar mer ligga i att gaspedalen känns trög och behöver tryckas ner lite mer distinkt än vad jag är van vid....således är det nog en vanesak, för om högerfoten är lite tyngre än i min T4 drar det iväg utav bara den. Tackar ändå för era tips!

MVH/Niklas

Vad är det för värmare inkopplad[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]