Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa__82
Hallå!!

Jag har kollat runt lite här på forumet då jag ligger i tankarna på
att göra mig av med 745:an och skaffa en 855:a istället.
Men där har det kommit upp ett litet problem, jag kan inte välja om jag ska köpa en GLT eller en turbo, därför vänder jag mig till er kunniga och hoppas ni kan hjälpa mig på vägen.

Jag skulle vilja veta lite om för och nackdelar typ bränsleförbrukning mm.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
ja du de var en riktig bra fråga bränsleförbrukning är de nästan samma om man inte gasar turbo men glt brukar går biligare än turbo de beror på din högra fot om den väger mycket kan dom dricka lika mycke i stort sätt glt är lite biligare att försäkra än torbo och dom brukar inte bli hårtkörda som turbo men den går inte som turbo gilar du fart och gasa då är de torbo den kan gå biligt om man ge f.. i omkörningar men de du som ska välja man ska triivas med den man köper utrusning, färg osv osv och kolla noga om den läcker mellan motor och låda eller om den är bytt packboxpacknig , busningar i framvagn stötdömpare ja kolla allt och lycka till m.v.h recondare
av MrDevils
Har du husvagn eller kör mycket med släp.
Tänk på att effekten på en GLT kommer i högre varv än vad en turbo gör.
Alltså mer gas för att flytta på sig än vad en turbo behöver.
Kör själv en 140 hk 855 och kompisen kör en GLT, båda är välservade.
Men min har bättre dragläge vid start samt att han tycker min går jämnare under färd. ( med husvagn kopplad ).
Sen är allt upp till dig. Försäkringen och dylikt brukar spela roll hos folk.
Användarvisningsbild
av g00ey
Men vänta lite nu, sitter de inte ett turboaggregat i en GLT. glT; T=turbo eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av ketto
nej, GLT är en sugis! Men ja har läst nånstans att de finns nån enstaka ute i världen me turbo i en GLT, lättryckare tror ja de va...
Användarvisningsbild
av g00ey
Men vad är det då som utmärker en GLT?
Användarvisningsbild
av ketto
g00ey skrev:Men vad är det då som utmärker en GLT?
170 hk?

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]