Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#537268
gnestakalle skrev:Har du en tidig -88 med LH Jetronic 2.2 eller en -88b med LH Jetronic 2.4, se tidigare i tråden hur du identifierar detta.

Mvh GK
LHJ 2.4 antar jag det är på min, en -91:a med B230F i sig. Har iaf en sån där felkodslåda där, dock vet jag inte hur man får ut några felkoder. har bara lyckas med att få igång nå självtest på spridare och tomgångsmoton. sen blinkar den 10ggr och börjar om.
#537290
Rådlös skrev:Har du en -91, så har du LH 2.4. Det finns många trådar och inlägg här på forumet om hur du använder diagostikboxen. Även felkodtabeller.
ok ska titta sen om jag får tid över idag att hålla på med bilen. Men kan det va reläet i mitt fall när det kommer bränsle till fuelrailen när bilen inte startar? Finns det nåt sätt att mäta upp alla givare som kan va boven osv? svänghjuls, spole, tändmodul. det ända mekaniska jag kan misstänka annars är BTRen men det känns inte som den ska påverkas av varme? Alla andra givare ska väl bilen kunna starta utan ändå.

reläet tog jag loss och öppna, ser inget fel. sitter två spolar eller vad det heter i den jag tror är bränslereläet pga att det är ett av dom två jag kan hitta "inne i bilen". och det andra är svart och reagerar inte på tändningen alls. Men jag har läst att det ska vara avlångt, mitt är inte avlångt?
#537304
Du borde nog börja med att kolla upp felkoder först.
Ett svar kan du få till att börja med för att "bocka av" felsökningslistan. Om svänghjulsgivaren är trasig eller på annat sätt ur funktion, så får du varken bränsle eller tändgnista. Den skall först ge signal till styrdatorn, ECU att starta hela processen.
#537340
Rådlös skrev:Du borde nog börja med att kolla upp felkoder först.
Ett svar kan du få till att börja med för att "bocka av" felsökningslistan. Om svänghjulsgivaren är trasig eller på annat sätt ur funktion, så får du varken bränsle eller tändgnista. Den skall först ge signal till styrdatorn, ECU att starta hela processen.

fick ut en hel del felkoder men dom va nog missvisande så jag nollade dom. det vart nog lagrade felkoder när jag håll på och koppla ur och i kontakter här och där när jag försökte hitta felet tidigare.

åkte 500m till affärn. starta efter 15min när jag kom ut, inge oväntat där. åkte sen vidare till dagis, 3km kanske. motorn han upp i arbetstemp och 10 min efter man lastat vagn och allt så skulle jag åka hem med barnen.
DÅ starta den inte!
Så det verkar verkligen vara relaterat till att när den kommit upp i arbetstemp strecket så skiter det sig. och det verkar vara 45minuter + alla gånger ovavsett hur varm den va.

kollade felkoder eftersom jag nollat dom. inte ett smack!
#537414
kom just ihåg att det inte verka finnas gnista när den vägrar starta, enligt far min som tittade.

Så vad är det som är stoppar gnista när motorn fått upp arbetstemp och i regel först när man stängt av bilen? Någon som kan lista troliga konponenter och hur man mäter och kontrollerar dom?
#537423
Tändspolen kan vara känslig för värme. Förmodligen beror det på ett avbrott som "öppnar sig" i värme. Försök ohmmäta på spolen när den inte vill starta. Koppla loss anslutningarna och mät på primärlindningen. (Anslutningen från den tunna kabeln som kommer från fördelaren till spolen). Mellan den anslutningen och den andra anslutningen nr 15, skall det vara 1 - 2 ohm. På sekundärlindningen, från toppen på tändspolen till nr 15 skall det vara 12 - 15 Kohm.
Om man har tillgång till en garanterat hel och fungerande tändspole kan man tillfälligt sätta fast den bredvid originalet och ansluta den. Den går att fästa med några generösa varv eltejp eller ett antal buntband. Sedan är det bara att provköra.

Detta kan vara ett fel, men det finns säkert flera möjligheter eller kombinationer av fel.
#537502
Rådlös skrev:Tändspolen kan vara känslig för värme. Förmodligen beror det på ett avbrott som "öppnar sig" i värme. Försök ohmmäta på spolen när den inte vill starta. Koppla loss anslutningarna och mät på primärlindningen. (Anslutningen från den tunna kabeln som kommer från fördelaren till spolen). Mellan den anslutningen och den andra anslutningen nr 15, skall det vara 1 - 2 ohm. På sekundärlindningen, från toppen på tändspolen till nr 15 skall det vara 12 - 15 Kohm.
Om man har tillgång till en garanterat hel och fungerande tändspole kan man tillfälligt sätta fast den bredvid originalet och ansluta den. Den går att fästa med några generösa varv eltejp eller ett antal buntband. Sedan är det bara att provköra.

Detta kan vara ett fel, men det finns säkert flera möjligheter eller kombinationer av fel.
Prova lite snabbt nu medans barnen sover så det vart inte så grundligt kollat men fick fram 3,6Ohm resp. 7,8kOhm. Sen mätte jag på impulsgivaren/svänghjulsgivaren och den hade 167 Ohm kall samt 340 Ohm (99%) varm. Sen behöver jag skaffa hjälp för och kolla om den ger ifårn sig 0.5 volt när man kör startmotorn.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]