Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

na96gen skrev:
Maccie skrev: * Bra tryck i motorn på mellanvarv, däremot upplevs en klar fördröjning när man först trycker på gasen (jämfört med bensinturbon i Audin som bara var 160 hk mot 225 hk nu). Kan ev bero på Geartronicen.
Kan bara instämma, den är riktigt seg innan den vaknar till liv. En annan låda alt manuell vore nått. Känns som man tappar flera sekunder om man tex ligger före en omkörning och trycker till. Man vill ju inte gå över i manullt läge för att ligga på rätt växel. Men trots det manuella läget är den inte super snabb på att regagera tycker jag.
Beror nog inte bara på lådan, även om den växlar ned reptil-snabbt så tar det rätt lång tid att bygga upp turbotrycket i alla rör, intercooler, ventiler och dubbla turbofläktar som ska varva upp (ser detta på min turbotrycksmätare).

Det blir en helt annan sak om man växlar ned en stund innan man ska köra om så det har blitt snurr på alltihopa innan man ska acca om.
Så sant, därför jag drömmer om en manuelllåda. Men nu ska jag inte sno tråden till det. :D

Kul att du är nöjd med bilen!
perhall skrev:
Maccie skrev:D3 vs D5: men det är ju samma motor och samma cylindervolym i dessa, bara olika effekt. Det var därför jag tyckte att det var lustigt att ljudet skiljde (kanske).

Sportläge: jajamensan, det finns. Har testat och det blir helt klart en rappare, mer högvarvig respons. Kommer nog inte nyttja det så ofta, dock, mest vid omkörningar etc. Oftast är ju brändleekonomin viktigare.
D3 AWD, ja, men D3 FWD har en mindre motor som går lite "lenare" (och dör vid 3200 varv) på 2 liter mot 2,4 liter för D3/D5 AWD/PH
Å fan, så de finns två D3´or allså beroende på om de ska driva på 2 eller 4 hjul? :O
e de samma effektuttag på D3 fwd och awd?
Båda ger en toppeffekt på 163 hk. Det skiljer lite i vridmoment, men inte så mycket på toppvärdet där heller. 400 mot 420 Nm. Skillnaden är på hur kurvan ser ut. I tvålitersversionen når den 163 hk vid 3500 varv/min, sen går det brant utför. 2,4-liters har istället en effektkurva som ligger väldigt nära toppvärdet över ett bredare varvtalsspann.

Slagvolymen på den mindre är 1984 cm³, med största säkerhet för att gå under den på vissa marknader magiska tvålitersgränsen, där allt plötsligt blir mycket dyrare.

Läser detta i bruksanvisningen till min nya XC70! :D
Även "hastigheten" på gaspådraget påverkar hur lådan reagerar
Prova att trycka ner gaspedalen med ett hastigt "knyck" - annars tar det en stund innan den reagerar på ett ökat gaspådrag eftersom jag tror att målsättningen har varit att hålla kvar växlarna för minskad bränsleförbrukning
Det är väl som med min 854 Turbo. Ska jag göra en snäv omkörning växlar jag ner strax innan jag börjar, och trycker på gasen en halv sekund innan det är fritt.

Sen är det bara att hålla i hatten, för det bär av utav bara fan! :D

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]