Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oskobe
Jag har en V60 och tycker också att sensorn är kass. Reagerar alldeles för sent och stänger av sig om man stänger av bilen/ råkar manuellt röra spaken åt fel håll. Jag tycker att jag har sett att det regnar väldigt "lite" på den övre delen av rutan, vilket jag bedömer beror på turbulensförhållanden. Jag gissar att sensorn sitter bakom backspegeln i överkant av rutan.

På vår Seat leon funkar sensorn klockrent.
av Steff 99
Jag har en XC60 MY11B där fungerar den perfekt, men som alla andra regnsensorer så kan den vara lite okänslig vid väldigt fint duggregn, men oftast är det bara att öka känsligheten så är det ok igen.
Jag har haft bilar med regnsensor sedan minst 10 år tillbaka i tiden i början kunde man uppleva att de levde sitt eget liv, men denna på XC60 upplever jag inget problem med.
Jag upplev att funktionen att den stänger av sig när man slår av tändningen är onödig, den kunde vara aktiverad även nästa gång man startade igen.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Regnsensorn är kass på vår xc60 också det verkar som om att det är någon fördröjning.
Användarvisningsbild
av XC60D3
...å på min fungerar regnsensorn alldeles utmärkt. Har inte ens ställt in känsligheten, utan kör på fabriksinställningarna. Dock, precis som irie sa, så fungerar den mindre bra vid krypkörning (antar att den är hastighetsberoende också. eller så är det bara att vattendropparna inte rinner ut lika snabbt vid lägre hastigheter).
av perhall
Har haft regnsensor i rätt många märken o det är sällan den tänker exakt som man gör själv. samma sak som med automatlådor, en adaptiv låda som tror att man vill köra sportigt resten av resan för att man gör en fullgasomkörning gillar man inte riktigt. tyvärr tycker jag inte att andra märkens sensor är bättre än volvos/PH
av Qualia
På min xc60 funkar den bättre i högre hastighet.. Vid Lägre hastigheter kan den vara så där..
Kör fabriks inställningar。.
av XCThord
Jag tycker den funkar bra. Klart bättre än den i våra V70 MY10-firmabilar men ingen större skillnad mot min XC60 MY09. Den bästa regnsensorn jag provat satt faktiskt i en ny Kia. Sämsta var nog en Audi A6 MY10.
Användarvisningsbild
av skiffervag
Är nöjd med sensorn.Kör med känslighet medel i stort sett hela tiden.Har kört ca 1100 mil med min xc60'som levererades i september 2010 :-(O)
av XC60D3AWDMY115
Jag kör XC60 MY115 och jag har märkt att om jag kör ett svep med torkaren (manuellt) och precis när man har en "torr" ruta sätter på regnsensorn så fungerar den bättre.. Vet inte om den tar ett referensvärde när den startar men det funkar för mig.
Något som jag upplever ytterligare förbättrar funktionen är att ställa den i det okänsligaste läget innan man sätter på den och att man sedan drar upp den dit man vill när den väl är igång.

Tror inte det var tänkt att det skulle funka så här men jag upplever som sagt att den blir bättre av detta.
av Lazy
Kör V60 och upplever att regnsensorn i min bil fungerar perfekt vid högre farter och mycket regn men vid lägre fart och mindre regn så har den svårt att hitta någon bra intervall (kör på medelkänslighet).
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]