NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Richie85
Skal ha min 08- V50 2.0d på 6000mil service imorgen. Volvo forhandleren her skulle ha 7990,-Nkr, for servicen.. fikk en oversikt og er kun småtterier de gjør.. Skjønner jeg skulle bestilt time hos volvo i sverige.. :)
av thejensen
jag läste en annons om bilia för någon vecka sen där tidningen idiot förklarade dom för att de tog tror det var 14000 för att byta kamaxel på en v50 medans meconomen tog 5000 tror jag det va är inte säker om det stämer med de siffrorna men de skulle ta 11000 mer än meconomen alltså det är fan helt sjuka siffror vi pratar om fan så mycket biligare att köpa remen själv och fixa det hemma och kan man inget om bilar så har man säkert en vän som kan för så mycket jobb är det inte har själv gjort det
Senast redigerad av 1 thejensen, redigerad totalt 0 gånger.
av thejensen
Fredarp skrev:
Toffelhjälten skrev:fick precis ett pris från min Volvoverkstad på 12000 mil service.
Har en 2.0D. 12,800 skulle dom ha :cry:
Är det ett normalt pris, tyckte det var grymt högt och vad gör dom på den servicen?
[/quote]
TOLV TUSEN ÅTTA HUNDRA??? Du måste skämta?

:-O)

/Christiantyvärr så gör jag ju inte det. Måste ut och kolla boken vad det är dom ska göra. känns inte värt

Man behöver inte byta filtret, det skall ändas göras vid behov.Man behöver inte heller byta kamrem, det är också bara en rekommendationspunkt.
Lär dig någonting om motorerna/bilarna så kommer du inte säga samma sak igen.
Hatar folk som vädrar sin åsikt och har FEL så litar folk på dom och så får dom värre bekymmer.
Bättre att skriva att du inte vet vad som händer om du inte byter filtret / fyller på additiv..[/quote]

OM man inte byter kamrem så kan det kosta ganska mycket mer än 12000:- ny topp i BÄSTA fall eventuellt helt ny snurra. det är mycke delar som ska bort & dit vid kamremsbyte, mååånga timmar blir det.
Ådi A4 v6 Tdi skulle ta 11 timmar vet inte tiden för en volvo men kan nog hamna på ngt liknande.[/quote]

det där kan jag nog säga att det är skit snack tar inte alls så lång tid jobbade på en verkstad för något år sen och en av de killarna gorde jobbet på mindre än 4 timmar (ursäkta min stavning :) )
Användarvisningsbild
av hebbe
fick pris på 12000 mila service på min v50 1.6d på bilia; 17200:- inklusive partikelfilterbyte, svettigt.... mechanum tar 15000. ska kolla runt lite till har 1 år kvar.
av JohanX
Var inne hos Helmia Bil här i Karlstad idag och dom skulle ha 2.372kr för en standard service. Exemplet jag tog var för 8000mil och 10 000 mil (samma pris) Volvo V50 1.6D 2009

Däremot vid 12 000mil så var det partikelfilter etc som skulle bytas och den servicen skulle landa på 13. 538kr.

Och 24. 000 mil/10 år gammal med kamremsbyte skulle svida regält.. 20. 290kr skulle dom ha för det.
av jumu01
Någon som provat lämna in sin 1.6 D eller 2.0D till en Peugeot verkstad för service av sitt partikelfilter?
Då dessa rengör sina partikelfilter på sina franska PSA-dieselbilar.
av perhall
Jag lägger mig i diskussionen från en helt annan synvinkel: för en 258 hk stark turbofemma (2,5T Polestar) kostar servicarna:
3000 mil 2800
6000 mil 3700
9000 mil 2800
12000 mil 5200
ca 1,20 per mil

För en V70 2,0D blir alltså servicekostnaden under motsvarande period 2,50/mil.
Trist att ökad servicekostnad äter upp 1/3 av vad man sparar i bränsle.
Och så skillnaden i skatt...
PH
av PaS83
jumu01 skrev:Någon som provat lämna in sin 1.6 D eller 2.0D till en Peugeot verkstad för service av sitt partikelfilter?

Här tvättar den lokala Mecaverkstaden mot vanlig timdebitering.. Avfettning och hetvattentvätt bara
Användarvisningsbild
av epostaren
Näst senaste gången vi bytte bil, valde vi en Peugeot 407SW p.g.a. den svindyra servicen på Volvo V50 (som vi hade tänkt köpa). Nu har vi en V70 och servicekostnaden på den känns inte speciell dyr.

Finns det någon som har sammanställt vad dom olika servicarna på olika Volvo-modeller kostar? V50 verkar fortfarande väldigt dyr att serva? Är det så att man räknar med att servicen är billigare på en V50 än på dom större Volvo-modellerna och när man sedan ska serva upptäcker att så är inte fallet?
Användarvisningsbild
av CarMan
PaS83 skrev:
jumu01 skrev:Någon som provat lämna in sin 1.6 D eller 2.0D till en Peugeot verkstad för service av sitt partikelfilter?

Här tvättar den lokala Mecaverkstaden mot vanlig timdebitering.. Avfettning och hetvattentvätt bara
Om du gör så o tycker det är bra, så har jag ett bättre tips!
Gör inget alls, då spar du som slantarna oxå, o når samma resultat!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?