Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Hämtade ut nya kärran för ett par veckor sedan och har nu några första intryck från mig (och indirekt från frun).

Bilen är en av de sista MY11 XC70 D5 AWD Aut, plus Polestar (225 hk/460 nm). Summum, Hgv-paket 2, Teknikpaket HP, 18''-fälgar, delbart drag, fjärrstyrning till dieselvärmare.

Bilen är metallicsvart med kromlister och tonade bakre rutor = snyggt enligt mig.

Lite korta intryck, i vissa fall som en jämförelse med vår förra bil, en MY09 Audi A4 Avant 1.8TFSI Aut (nya A4:an). Vi har f.ö. också haft en tidig V70II, en 2.0F MY08, så en hel del kändes välbekant!

* Rymlig bil, särskilt i bagaget, samt takhöjd, känner mig inte alls lika "nerklämd" som i Audin. I baksätet är knäutrymmet inte direkt bättre än i Audin, däremot bredden. Och bakvända barnstolen inkräktar inte alls lika mycket på passagerarstolen fram som i Audin.
* Återigen bagaget = gigantiskt. Barnvagnar etc är bara att langa in. Standardmåttet på bagage, VDA, mäter väl bara under insynsskyddet, vilket är bara är en liten del av sanningen. Som barnfamilj lastar man väl ofta till taket vid långresor mm och då är skillnaden mycket större än de 490 liter som Audin har och 565 för Volvo enligt VDA.
* Bra tryck i motorn på mellanvarv, däremot upplevs en klar fördröjning när man först trycker på gasen (jämfört med bensinturbon i Audin som bara var 160 hk mot 225 hk nu). Kan ev bero på Geartronicen.
* Fyrhjulsdriften tar helt klart hand om motorkraften väl, inte en tillstymmelse till spinn på något hjul vid fullgas från stillastående, vilket alltid hände en första sekunden innan antispinnet grep in när man tex skulle iväg från rödljus med Audin, och gasade hårt. Ser riktigt fram emot första vintern, vi bor i ett backigt område och hade ett helsike med bara framhjulsdrift de två sista vintrarna.
* Volvon känns "maffig" att glida runt i, men otympligare i trånga utrymmen än Audin, trots att längden inte skiljer nämnvärt.
* Väldigt sköna stolar. Audin var OK men XC70:n toppen!
* Den "gungiga" färden är ett plus för mig jämfört med Audins strykjärnskänsla. Är väl ingen sportchassikille!
* Jag älskar keyless go medan frun inte känner sig så övertygad. Elbakluckan tycker båda är en hit!
* Instrumentpanelen som ju i MY11 fortfarande är som i MY08 känns ju lite omodern jämfört med min Audi som hade ett fräscht gränssnitt som redan hösten 2008 när den tillverkades var ganska likt det nya i Volvo MY12! Men det stör mig inte så mycket, det är funktionellt i Volvon. Enda mecket är när man ska välja låtar i iPodens långa listor som jag kopplar till stereon, skärmen i Volvon är liten och sitter långt ner = svårt när man kör.
* Dieselförbrukning blandat hittills enligt färddatorn: 0,75. Vid stadiga 90 knyck på slät väg runt 0,60. Bra, tycker jag!
* Känns väl hopskruvad, utom uppe i högra fästet för stålgallret till bagageutrymmet där det "gnirkar" en del under färd, har inte lyckats fixa det själv.
* Upplever motorn som tyst inifrån, men att den "dieselbrölar" mer utifrån än jag hade trott, även vid tomgång. Lustigt nog tycker jag att den låter högre än den V70II D3 MY11 som jag fick som lånebil några dagar i väntan på leverans, fastän det i princip är samma bil och samma motor. Inbillning? Eller kan det finnas ett skäl?

Synpunkter på mina synpunkter?
Jag upplever också D3 som lite tystare än D5.
Ofta innebär ju en minder cylindervolym en lite tystare gång.
En 320i 6-cyl är t ex tystare än en 325i, som i sin tur är tystare än 330i. Men omvänt gäller kraft och härligt, mustigt motorljud. 320i är en mellanvarvstrött symaskin, 330i är stark över hela registret.
Så det är helt normalt.
Kul att du är nöjd annars!
PH
Maccie skrev: * Bra tryck i motorn på mellanvarv, däremot upplevs en klar fördröjning när man först trycker på gasen (jämfört med bensinturbon i Audin som bara var 160 hk mot 225 hk nu). Kan ev bero på Geartronicen.
Har du provat S läget på växellådan?
Finns det sportläge på lådan?

Det saknar jag efter att ha testat det på en V60 D5

För övrigt tycker jag att XC70 är en mycktet mångsidig och användbar bil. Vänta bara till vintern. Då blir skillnaden mot FWD mycket tydlig. Har man vant sig vid AWD är det svårt att välja bort det.

/H
Jag har inte fått bekräftat om det fanns på modellåret 2011, med D5, men det ska i alla fall finnas på XC70 från 2012. Har inte kommit åt att prova min än, den har fortfarande plastsjoken på, men vi får väl se om 1½ vecka.
D3 vs D5: men det är ju samma motor och samma cylindervolym i dessa, bara olika effekt. Det var därför jag tyckte att det var lustigt att ljudet skiljde (kanske).

Sportläge: jajamensan, det finns. Har testat och det blir helt klart en rappare, mer högvarvig respons. Kommer nog inte nyttja det så ofta, dock, mest vid omkörningar etc. Oftast är ju brändleekonomin viktigare.
Maccie skrev:D3 vs D5: men det är ju samma motor och samma cylindervolym i dessa, bara olika effekt. Det var därför jag tyckte att det var lustigt att ljudet skiljde (kanske).

Sportläge: jajamensan, det finns. Har testat och det blir helt klart en rappare, mer högvarvig respons. Kommer nog inte nyttja det så ofta, dock, mest vid omkörningar etc. Oftast är ju brändleekonomin viktigare.
D3 AWD, ja, men D3 FWD har en mindre motor som går lite "lenare" (och dör vid 3200 varv) på 2 liter mot 2,4 liter för D3/D5 AWD/PH
Maccie skrev: * Bra tryck i motorn på mellanvarv, däremot upplevs en klar fördröjning när man först trycker på gasen (jämfört med bensinturbon i Audin som bara var 160 hk mot 225 hk nu). Kan ev bero på Geartronicen.
Kan bara instämma, den är riktigt seg innan den vaknar till liv. En annan låda alt manuell vore nått. Känns som man tappar flera sekunder om man tex ligger före en omkörning och trycker till. Man vill ju inte gå över i manullt läge för att ligga på rätt växel. Men trots det manuella läget är den inte super snabb på att regagera tycker jag.
På de XC70 D5 2011 som jag har kört så har det funnits sportläge "till höger". (För spaken till höger, men börja inte använda den manuella växlingen. Du ser ett S istället för D i instrumentpanelen.)

Sportläget gör att motorn lägger sig på ett högre varvtal och därför kan ge mer kraft snabbare än om du kör i D-läget. Personligen är jag inte så förtjust i den typen av funktionalitet, utan föredrar en låda som växlar snabbt istället när det behövs.

Volvos 6-stegade automat är OK. Men jag blev inte direkt imponerad att köra den efter att just provat en BMW X3 2.0d med 8-stegad automat. Tyvärr så var bagaget för litet i X3, och X5 för dyr -- så det blir nog även för mig en XC70 D5 automat i alla fall.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]