- tor 09 jun 2011, 13:07
#536935
Hej,
Hämtade ut nya kärran för ett par veckor sedan och har nu några första intryck från mig (och indirekt från frun).
Bilen är en av de sista MY11 XC70 D5 AWD Aut, plus Polestar (225 hk/460 nm). Summum, Hgv-paket 2, Teknikpaket HP, 18''-fälgar, delbart drag, fjärrstyrning till dieselvärmare.
Bilen är metallicsvart med kromlister och tonade bakre rutor = snyggt enligt mig.
Lite korta intryck, i vissa fall som en jämförelse med vår förra bil, en MY09 Audi A4 Avant 1.8TFSI Aut (nya A4:an). Vi har f.ö. också haft en tidig V70II, en 2.0F MY08, så en hel del kändes välbekant!
* Rymlig bil, särskilt i bagaget, samt takhöjd, känner mig inte alls lika "nerklämd" som i Audin. I baksätet är knäutrymmet inte direkt bättre än i Audin, däremot bredden. Och bakvända barnstolen inkräktar inte alls lika mycket på passagerarstolen fram som i Audin.
* Återigen bagaget = gigantiskt. Barnvagnar etc är bara att langa in. Standardmåttet på bagage, VDA, mäter väl bara under insynsskyddet, vilket är bara är en liten del av sanningen. Som barnfamilj lastar man väl ofta till taket vid långresor mm och då är skillnaden mycket större än de 490 liter som Audin har och 565 för Volvo enligt VDA.
* Bra tryck i motorn på mellanvarv, däremot upplevs en klar fördröjning när man först trycker på gasen (jämfört med bensinturbon i Audin som bara var 160 hk mot 225 hk nu). Kan ev bero på Geartronicen.
* Fyrhjulsdriften tar helt klart hand om motorkraften väl, inte en tillstymmelse till spinn på något hjul vid fullgas från stillastående, vilket alltid hände en första sekunden innan antispinnet grep in när man tex skulle iväg från rödljus med Audin, och gasade hårt. Ser riktigt fram emot första vintern, vi bor i ett backigt område och hade ett helsike med bara framhjulsdrift de två sista vintrarna.
* Volvon känns "maffig" att glida runt i, men otympligare i trånga utrymmen än Audin, trots att längden inte skiljer nämnvärt.
* Väldigt sköna stolar. Audin var OK men XC70:n toppen!
* Den "gungiga" färden är ett plus för mig jämfört med Audins strykjärnskänsla. Är väl ingen sportchassikille!
* Jag älskar keyless go medan frun inte känner sig så övertygad. Elbakluckan tycker båda är en hit!
* Instrumentpanelen som ju i MY11 fortfarande är som i MY08 känns ju lite omodern jämfört med min Audi som hade ett fräscht gränssnitt som redan hösten 2008 när den tillverkades var ganska likt det nya i Volvo MY12! Men det stör mig inte så mycket, det är funktionellt i Volvon. Enda mecket är när man ska välja låtar i iPodens långa listor som jag kopplar till stereon, skärmen i Volvon är liten och sitter långt ner = svårt när man kör.
* Dieselförbrukning blandat hittills enligt färddatorn: 0,75. Vid stadiga 90 knyck på slät väg runt 0,60. Bra, tycker jag!
* Känns väl hopskruvad, utom uppe i högra fästet för stålgallret till bagageutrymmet där det "gnirkar" en del under färd, har inte lyckats fixa det själv.
* Upplever motorn som tyst inifrån, men att den "dieselbrölar" mer utifrån än jag hade trott, även vid tomgång. Lustigt nog tycker jag att den låter högre än den V70II D3 MY11 som jag fick som lånebil några dagar i väntan på leverans, fastän det i princip är samma bil och samma motor. Inbillning? Eller kan det finnas ett skäl?
Synpunkter på mina synpunkter?
Hämtade ut nya kärran för ett par veckor sedan och har nu några första intryck från mig (och indirekt från frun).
Bilen är en av de sista MY11 XC70 D5 AWD Aut, plus Polestar (225 hk/460 nm). Summum, Hgv-paket 2, Teknikpaket HP, 18''-fälgar, delbart drag, fjärrstyrning till dieselvärmare.
Bilen är metallicsvart med kromlister och tonade bakre rutor = snyggt enligt mig.
Lite korta intryck, i vissa fall som en jämförelse med vår förra bil, en MY09 Audi A4 Avant 1.8TFSI Aut (nya A4:an). Vi har f.ö. också haft en tidig V70II, en 2.0F MY08, så en hel del kändes välbekant!
* Rymlig bil, särskilt i bagaget, samt takhöjd, känner mig inte alls lika "nerklämd" som i Audin. I baksätet är knäutrymmet inte direkt bättre än i Audin, däremot bredden. Och bakvända barnstolen inkräktar inte alls lika mycket på passagerarstolen fram som i Audin.
* Återigen bagaget = gigantiskt. Barnvagnar etc är bara att langa in. Standardmåttet på bagage, VDA, mäter väl bara under insynsskyddet, vilket är bara är en liten del av sanningen. Som barnfamilj lastar man väl ofta till taket vid långresor mm och då är skillnaden mycket större än de 490 liter som Audin har och 565 för Volvo enligt VDA.
* Bra tryck i motorn på mellanvarv, däremot upplevs en klar fördröjning när man först trycker på gasen (jämfört med bensinturbon i Audin som bara var 160 hk mot 225 hk nu). Kan ev bero på Geartronicen.
* Fyrhjulsdriften tar helt klart hand om motorkraften väl, inte en tillstymmelse till spinn på något hjul vid fullgas från stillastående, vilket alltid hände en första sekunden innan antispinnet grep in när man tex skulle iväg från rödljus med Audin, och gasade hårt. Ser riktigt fram emot första vintern, vi bor i ett backigt område och hade ett helsike med bara framhjulsdrift de två sista vintrarna.
* Volvon känns "maffig" att glida runt i, men otympligare i trånga utrymmen än Audin, trots att längden inte skiljer nämnvärt.
* Väldigt sköna stolar. Audin var OK men XC70:n toppen!
* Den "gungiga" färden är ett plus för mig jämfört med Audins strykjärnskänsla. Är väl ingen sportchassikille!
* Jag älskar keyless go medan frun inte känner sig så övertygad. Elbakluckan tycker båda är en hit!
* Instrumentpanelen som ju i MY11 fortfarande är som i MY08 känns ju lite omodern jämfört med min Audi som hade ett fräscht gränssnitt som redan hösten 2008 när den tillverkades var ganska likt det nya i Volvo MY12! Men det stör mig inte så mycket, det är funktionellt i Volvon. Enda mecket är när man ska välja låtar i iPodens långa listor som jag kopplar till stereon, skärmen i Volvon är liten och sitter långt ner = svårt när man kör.
* Dieselförbrukning blandat hittills enligt färddatorn: 0,75. Vid stadiga 90 knyck på slät väg runt 0,60. Bra, tycker jag!
* Känns väl hopskruvad, utom uppe i högra fästet för stålgallret till bagageutrymmet där det "gnirkar" en del under färd, har inte lyckats fixa det själv.
* Upplever motorn som tyst inifrån, men att den "dieselbrölar" mer utifrån än jag hade trott, även vid tomgång. Lustigt nog tycker jag att den låter högre än den V70II D3 MY11 som jag fick som lånebil några dagar i väntan på leverans, fastän det i princip är samma bil och samma motor. Inbillning? Eller kan det finnas ett skäl?
Synpunkter på mina synpunkter?
-------------------
XC70 II D5 AWD Summum Aut -11
V70 II 2.0F Momentum -08 (såld)
V50 1.8F Momentum -05 (såld)
XC70 II D5 AWD Summum Aut -11
V70 II 2.0F Momentum -08 (såld)
V50 1.8F Momentum -05 (såld)