Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Vi gör ett så kallat prestandaprov.
Max kyla, ingen värme, ingen återcirkulation, full fläkt, luftstyrning till ventilationsutblåsen. Sätt en termometer i någon av dom mittre utblåsen. Stäng rutor och dörrar. Om den kyler ner till 20 grader under temperaturen utanför är det godkänt. Dock lägst 5-8 grader. Ingen tidsfaktor. Det märks på en gång om den kyler.
Användarvisningsbild
av StringerBell
eccy243 skrev:Vi gör ett så kallat prestandaprov.
Max kyla, ingen värme, ingen återcirkulation, full fläkt, luftstyrning till ventilationsutblåsen. Sätt en termometer i någon av dom mittre utblåsen. Stäng rutor och dörrar. Om den kyler ner till 20 grader under temperaturen utanför är det godkänt. Dock lägst 5-8 grader. Ingen tidsfaktor. Det märks på en gång om den kyler.
Den kyler, men det tar - enligt mitt minne - betydligt längre tid än normalt.
Eftersom jag fortfarande har maskinskadeförsäkringen vill jag vara helt säker på att verkstaden gör en ordentlig utredning och inte bara säger att den kyler OK/acceptabelt. Nästa sommar har jag passerat 10000 mil och får betala hela kalaset själv.

Jag får avvakta lite, och se hur den klarar av det i fortsättningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
MartinS skrev:Jag har precis fyllt köldmedel på min V70-01 med 21.500mil. Den fick ut 271g och sedan fylldes den med 995g. Enligt mecken var det en helt normal "läcka" på 10år, så han trode inte det skulle behöva lagad något mer. Min kylde även innan den här proceduren men väldigt dåligt.

Apparaten som kopplades in tömde först, sedan vaccumsög den, trycktestade och fyllde med olja, UV och R134a. 1200 spänn kostade det med kvitto och tog ~45min. Väldigt bra och smidig firma att ha att göra med.

/Martin
Tyvärr räckte det inte, efter att ha fått i riktigt spårmedel visar det sig nu att kondensorn läcker... 5,5lax till, inklusive jobb i och för sig, tjohej...

/Martin
av semmelman
Min följetång lyder som följer att kylan la av efter 30 min och jag åkte till en verkstad för att be o m påfyllning och efter lite rådbråkande kom de fram till att det inte var lönt att fylla på medel för felet var magnetkopplingen, eftersom den gav upp när den blev varm och kunde komma igen en kortare stund om den fick vila. De understödde med det det den tidigare meck sa om det samt det han sa att man kunde byta magnetkopplingen men kompressorn kommer snart ändå så det var lika bra att byta båda. Så jag får ha en halvfungerande AC tills jag köper en nyare kompressor och slänger in eller säljer/skrotar bilen.
Användarvisningsbild
av isak
chimsa magnetkopplingen, är inga stora pengar! vad är det för snack om att byta en fungerande kompressor?
ta en fristående kylfirma så hjälper de dig.
Isak
av semmelman
2 olika firmor tyckte en tio år gammal kompressor var på fallrepet, men jag har ingen aning alls, det låter klart bättre om man bara kunde chimsa magnetkopplingen (vad de nu ä) om nu kompressorn kan hålla många år till. Vore värdefullt med lite mer input om detta.
Användarvisningsbild
av isak
om du har större spel än 1MM på kopplingsskivan bör det finnas schims att plocka bort,
centrumbulten på kompressorkopplingen o skivan ligger de emellan axeln o kopplingsskivan.
Isak
av semmelman
Okej, fattar inte riktigt men hoppas att killen som knackade in kopplingsskivan inte förstörde för en framtida schimsning, som alltså är att man tar bort en bricka?
Men ska tala med en annan firma i trakten få se om de kan schimsa.
av matzen10
Jag googlade på shims och fick fram att det handlade om brickor vs. spelutrymme.
Alltså kan man lägga till/ta bort brickor för att få önskat spelutrymme = shimsning. Resultatet ska då bli bra.
Hoppas jag förstod shimsning rätt; det är väl ett fack-uttryck, tror jag?

//Matz
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump