Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kopplingspedalen är nere i botten och vill inte komma upp utan man måste själv dra den upp o ner .
har försökt lufta den som man luftar bromsarna men inget har hänt efter 4 timmars hårt jobb :cry:
Är det nån som VET hur man gör?? skulle va jätte tacksam
av akre
Och *hur* har du luftat?

Jag har kollat VADIS och det står inte en rad hur man luftar kopplingen. Lite snabb sökning med google gav dock svar. Du måste lufta med tryckluftmetoden med MINST 1.5bar tryck annars får man symptomen du beskriver.

1) Anslut luftningsmackapären istället för locket på bromsvätskebehållaren.

2) Anslut andra änden till lämplig tryckluft eller till vänster framhjulsventil.

3) Anslut slang till luftningsnipplen

4) Öppna nippeln

5) Stäng nippeln när det är klart!
av micke33
Det som kan hända låter otroligt men har hänt mej(någorlunda van mek)den lilla slangen som kommer från,oljekoppen var täppt från fabrik!!!volvo har alltså fyllt slavcylindern på nåt annat sätt!(kommer inte ihåg om det är från samma som bromsvätskan eller ej)kolla det enkelt men ack så retligt tog 4 timmar innan jag råkade kolla varför inte det rann nån bromsvätska ur cylindern!!
av Addekarlsson
Bästa sättet att lufta en koppling är att trycka in bromsvätska bakvägen genom luftnippeln på slavcylindern. En vanlig oljekanna med slang på fungerar utmärkt.
När man kopplat på slangen (efter att ha tryckt fram bromsvätska i slangen) på luftnippeln, så öppnar man nippeln försiktigt. sen är det bara pressa i bromsvätska tills det kommer fram uppe i bromsvätskebehållaren.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Tompa v G
Jag skulle vilja hålla med akre´s beskrivning av hur man luftar kopplingen har nämligen haft samma problem med en Passat -91.
man måste lufta med tryck i behållaren, vad dock försiktig så att behållaren inte spricker.
av Ricaro
Bytte slavcylinder på min 850 från -92 och dök på precis samma problem som du beskriver. Att hur mycket jag än luftade så fastnade pedalen bara i botten. Lösningen var för min del att jag dagen efter skaffade med bromsvätska och att jag fyllde behållaren ända upp och sedan med en medhjälpare inne i bilen gjorde om proceduren med luftningen. Fyllde sedan på behållaren efter varje nertramp. När pedalen kändes bra så sög jag upp överflödig vätska i behållaren tills att den hamnade på rätt nivå. vet ej hur behållaren ser ut invändigt, men som jag förstod de så är de uppdelat i olika delar och var tvungen att fyllas ända upp för att rinna över så att de sedan kom till kopplingssystemet.
av Jyrgab
Hej!

Det du kan göra för att spara att slippa dra i pedalen upp och ner är att fylla på olja "bakvägen".

Tag en ren oljekanna och fyll med olja och sätt en lite slangbit på den. Håll sedan slangbiten så den tätar mot luftningsnippeln och pumpa in oljan den vägen. Du får inte bort all luft, men det blir bra mycket enklare att lufta den sedan, då kopplingspedalen börjar funka igen.

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]

Besiktningsfråga

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]