Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DocSeverinsen
CarMan skrev:vist, men då kan ju inte vatten nivån stiga när locket öppnas.
sant, men slangar är ju flexibla så de kan ju till viss del "svälla" och rymma mer vatten under tryck, eller?
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja, det kan stämma. Men fattas det vatten eller inte? det framgår inte riktigt.
av DocSeverinsen
CarMan skrev:Ja, det kan stämma. Men fattas det vatten eller inte? det framgår inte riktigt.

Ja, det gör det... Läcker lite med tiden, men betydligt mer under sommarhalvåret (knappt inget under vintern). Fyller jag upp och kör en stund minskar nivån, men ökar upp betydligt när jag snurrar något varv på locket.
Användarvisningsbild
av CarMan
Hur mycke fösvinner?
1 liter på 10 mil?
1 liter på 3000 mil?
av Oscarr
På vår v70 d5 07, blev det ett pytte litet hål i den undre kylarslangen, pga att den blev för varm och smälte enligt verkstan. Kunde köra cirka 50 mil innan den varnade på låg kylvätske nivå.
av DocSeverinsen
Jag pratade med min svärfar häromdagen och han hade haft ett liknande problem. I det fallet va det topplockspackningen... Men, det som fortfarande förbryllar mig är att den inte tar någon kylarvätska under vinterhalvåret. Kan det fortfarande vara en topplockspackning?

Finns det något bra sätt att konstatera om det är locket till kylaren/expantionskärlet som är kass?
av DocSeverinsen
Är det någon som har koll vad det skulle kosta att fixa toppen? Förutsätt att jag fixar montering/demonering själv.
VAd skulle det kosta om jag passar på att renovera toppen samtidigt (ventiler, säten etc)?

Någon som har erfarenhet....? Har känsla av att det blir kostsamt...

"Edit": har kunnat konstatera att bilen läcker en hel del vatten då motorn är varm och "trycksatt". OM det skulle vara topplockspackningen borde väl bilen bli väldigt svårstartad, eller åtminstone gå väldigt dåligt, med en massa vatten i cylindern, eller?

Ska i alla fall till verkstaden på torsdag och provtrycka kylsystemet. Förhoppningsvis får jag facit då.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]