Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DocSeverinsen
HAr problem med sjukande nivå på kylarvätskan. Verkar dock inte vara problem med läckage. Det som händer när jag kör är att nivån i expantionskärlen sjunker när bilen blir varn, men när jag öppnar lätt på locket så stiger nivån igen. Min bil är en V70 D5 -03. Någon som har en bra lösning på problemet?
av TomasL
Låter som det kan vara övertrycksventilen i locket, till expansionskärlet, som inte öppnar.

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk PRO
Användarvisningsbild
av hollan
eller tråkigt nog en toppackning
Användarvisningsbild
av CarMan
Topp packning
Spricka i toppen
Sprucken vatten mantel i bränsle värmaren.

Det är saker som ger denna symtom
av DocSeverinsen
ok, bra med lite synpunkter...

En sak som kanske kan bringa ytterligare klarhet är att problemet blir mer påtagligt under sommarhalvåret, under vintern har det inte märkts alls...

Var ska jag börja kolla???
av Kojje
Kan vara så enkelt som någon skrev ventilen i locket till expansionskärlet men även som andra topplockspackning,kolla på olje stickan ,vatten i oljan (grå) gör detta på kall motor annars förångas vattnet i oljan när den är varm, eller efter varmkörning lukta och titta på kylarvätskan svart? luktar avgaser inga av dessa symtom så börja med ett nytt lock från skroten.
av DocSeverinsen
Kojje skrev:Kan vara så enkelt som någon skrev ventilen i locket till expansionskärlet men även som andra topplockspackning,kolla på olje stickan ,vatten i oljan (grå) gör detta på kall motor annars förångas vattnet i oljan när den är varm, eller efter varmkörning lukta och titta på kylarvätskan svart? luktar avgaser inga av dessa symtom så börja med ett nytt lock från skroten.
Nej, oljan är "svart" både vid kall och varm motor...
Verkar dock ha tagit ganska mycket vatten det senaste. Kan det vara så att kylet är paj, eller en slang är spurcken/dålig? Borde det inte märkas vintertid också?
Användarvisningsbild
av CarMan
Hur kan ett defekt lock ge denna symtom?
av DocSeverinsen
en liten tanke... locket ska väl släppa ut övertrycket som skapas när vattnet blir varmt... Kan det vara så att ett defekt lock ger ett för högt tryck i systemet vilket gör att vatten måste ta sig ut någon annastans, exempelvis en slangskarv, eller en liten spricka i slangen. Är jag ute och cyklar i mina tankar?
Användarvisningsbild
av CarMan
vist, men då kan ju inte vatten nivån stiga när locket öppnas.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]