Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Vad jag vet så finns det 2 oljor volvos egna+ någon i Gulfs sortiment som fungerade men detta var för 4-5 år sedan

Kolla på Volvos Spec och jämför med olika tillverkare men det måste vara 100% samma
Vet bilar som kört med fel där tex lock up funktionen har blivit rätt latjo efter fel olja i lådan det är något som kan hända med lamellerna så att dom inte greppar som dom skall och börjar det slira så slits beläggen i lådan och temperaturen ökar och skiten som lossnar från lamellerna sätter sig i ventilhuset

Så rätt från början blir billigast i längden

//Gooose
av Daddan
Eller så köper ni denna på tex. Swedol för typ 1200:- för 20 liter...

Q8 Unitrans JK
Syntetisk olja för automatiska växellådor i flertalet moderna
japanska, europeiska och koreanska bilar. Speciellt utvecklad
för Aisin Warners automatiska växellådor som används bl a i
senare årsmodeller av Volvo och Saab.
Kvalitetsnivå:
GM Dexron IIIH; Aisin Warner JWS
3309; Toyota T-I, T-II, T-III, T-IV; PSA
JWS 3309; GM 9986195; Saab 3309;
Volkswagen P/N G 055 025; Volvo P/N
1161540-8; Chrysler ATF+4, Nissan
Matic C/D/J; Mitsubishi SP-II, SP-III;
Ford WSS-M2C924-A; Honda ATF Z-1
m.fl.
Köp Volvos orginalolja eller mobils ATF-olja om den är billigare. I detta fall anser jag att oljan i lådan är viktigare än oljan i motorn att använda ett och samma märke. Ska dy trots detta byta måste du skölja lådan så att all olja byts ut. Swedols olja funkar bra i motorer men deras ATF vet jag inte??
Bra tips David!

Vill man byta och spola lådan själv så är det (billigt alternativ) i min menig om man jämför mot Bilias pris är i butik.
Har gjort det själv på min gamla lådan och det gick åt ca 18 liter Bilia olja innan jag var nöjd.
Tyvärr ändå en ny låda. Den gamla levde endast 8 500 mil.
Missköt eller inte av tidigare ägare?
Oljebyta ska inte behövas enligt Volvo vid de miltalen som en privatägd bil??
Q8 Unitrans JK ska enligt uppgift motsvara Bilias olja till den modellen.

Lennart
av Daddan
Var och en gör som de vill, det är samma kvalitet på oljan enligt Q8. Observera att Swedol INTE tillverkar oljan, det är Q8 för sjutton.

Hur kan man byta olja i en automat utan att skölja? Går det att få ur all gammal olja utan att skölja? Berätta gärna för då sparar man ju en massa olja.
av Kojje
Daddan skrev:Var och en gör som de vill, det är samma kvalitet på oljan enligt Q8. Observera att Swedol INTE tillverkar oljan, det är Q8 för sjutton.

Hur kan man byta olja i en automat utan att skölja? Går det att få ur all gammal olja utan att skölja? Berätta gärna för då sparar man ju en massa olja.
Å andra sidan har knappast Q8 samma kvalité på sin olja som Mobil ,vad den uppfyller för krav är en sak hur långt bortom kraven den presterar är något annat.
Men som sagt var och en gör som man vill ett byte av lådan kostar ju bara runt 40k hos volvo så då kan man ju spara in det genom att hälla i en olja som rekommenderas TILL aisan warners lådor men inte rekommenderas AV Aisin Warner själva det är 2 helt skilda saker.

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]