Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker att V70 Drive fungerar mycket bra även för långfärder i högre fart. Har nu kört ca 3200 mil sedan i höstas och *snittfarten* enligt färddatorn ligger hittils på ganska höga 85 km/h vilket bilen klarat på 0,5 l/mil.

Har bl.a. kört mycket på kontinenten och bilen hänger med bra upp till 160 km/h, sedan går det lite trögare till 180 km/h och sedan riktigt trögt upp till 205 km/h på mätaren som är min toppnotering i Tyskland. När man väl nått upp denna fart ångar dock bilen på som vilken V70 som helst. Förbrukningen efter en 120-milsrunda med denna typ av fullgaskörning (140-200 km/h) låg fortfarande så lågt som 0,57!

Det skall verkligen bli intressant att prova MY 12 när den finns tillgänglig. Förhoppningsvis kan några extra hästar, mer moment och en extra växel göra en redan bra bil bättre.

Tristast tycker jag motorn är om man får i lite för hög växel t.ex. i en rondell eller runt ett gathörn, då det ibland tar trafikfarligt länge innan turbon får snurr, men annars är det en kanonmotor enligt min mening. Lite knattrig i ljudet är den dock jämfört med exempelvis VW/Audis 2,0 TDI, men det märker man bara med rutorna nere!
davidrinnan skrev:egentligen inte konstigare än att det drar mindre att i en uppförsbacke låta farten minska.
Jag var inte förvånad över att det går åt mindre när farten sjunker. Jag var förvånad över att den minskningen skulle vara större än den ökning man får när man ska tillbaka upp i fart igen.
Tydligen är det ju så, om inte uppgifterna är lögn, men jag begriper inte riktigt hur det går ihop. Att man kan utnyttja kupering till att öka mer i nedförbackarna och sen leva på det i uppförbackarna förstår jag också, men på plan mark?
ftl skrev:Jag tycker att V70 Drive fungerar mycket bra även för långfärder i högre fart. Har nu kört ca 3200 mil sedan i höstas och *snittfarten* enligt färddatorn ligger hittils på ganska höga 85 km/h vilket bilen klarat på 0,5 l/mil.

Har bl.a. kört mycket på kontinenten och bilen hänger med bra upp till 160 km/h, sedan går det lite trögare till 180 km/h och sedan riktigt trögt upp till 205 km/h på mätaren som är min toppnotering i Tyskland. När man väl nått upp denna fart ångar dock bilen på som vilken V70 som helst. Förbrukningen efter en 120-milsrunda med denna typ av fullgaskörning (140-200 km/h) låg fortfarande så lågt som 0,57!

Det skall verkligen bli intressant att prova MY 12 när den finns tillgänglig. Förhoppningsvis kan några extra hästar, mer moment och en extra växel göra en redan bra bil bättre.

Tristast tycker jag motorn är om man får i lite för hög växel t.ex. i en rondell eller runt ett gathörn, då det ibland tar trafikfarligt länge innan turbon får snurr, men annars är det en kanonmotor enligt min mening. Lite knattrig i ljudet är den dock jämfört med exempelvis VW/Audis 2,0 TDI, men det märker man bara med rutorna nere!

Sedan vaknade du och kom på att detta var den livligaste dröm du någonsin drömt.

Snitt 85 km/h??? på 3200 mil? Du skämmer ut dig gosse lilla.
Variosboy skrev:hehe... Komik..

Mitt snitt brukar vara 40-50 km/h per tank om jag åker som jag gör till vardags..

Då kan jag tänka mig att du har väldigt lite stadskörning och en hel del landsväg på dina tankar.

Jag gjorde en repa på 340 mil i det högsta tempo jag vågade hålla snittfarten då låg på runt 90 km/h. Då gick bilen 200 km/h + vid varje möjlighet.

Hade en snitthastighet i helgen på 145 km/h på 25 mil och även då gick bilen max vid varje möjlighet och även då pratar vi 200 km/h + vid varje möjliga tillfälle.

Men så fort man glider från landsvägarna och börjar snurra i stadstrafik sjunker snitt hastigheten dramatiskt. redan efter några turer till samhället och tillbaka till stugan i norra dalarna var snitt hastigheten nere på 58 km/h.
Japp, stämmer, nu sommartid (som siffrorna gäller) så använder jag inte bilen till jobbet eller andra kortkörningar, jag cyklar, men varje helg i princip så åker jag 24 mil landsväg i lagligt tempo, fram å tillbaka till Forshaga två gånger.

Vintertid däremot när man har bilen till jobbet brukar snittet hamna någonstans mellan 25 och 45 km/h.
Hej!

Jag har väl ingen anledning att ljuga eller drömma om detta? Efter era inlägg gick jag ut och kollade och just nu står bilen på 84 km/h i snitt och 3153 mil (minskat med en km/h sedan jag kollade senast för en tid sedan). Jag har inte rört nollställningen på färddatorn på de åtta månader jag haft bilen. Räknar med att snittfarten stiger något igen då jag skall på en 150-milatur i östra Tyskland om några veckor.

Till saken hör att jag kör mycket i Tyskland. I Sverige kör jag nästan enbart på 100, 110 och 120-vägar och då blir snittfarten såpass hög.

Nu har jag inga fler inlägg i ämnet. Kommer inte att delta mer på forumet i fortsättningen heller tror jag. Vill man bara dela med sig av sina erfarenheter är det lite tråkigt att bli bemött så här.
Ta inte åt dig för mycket av vad folk skriver på ett forum. Det är inte värt det. :wink:

Jag tvivlar inte att din färdator anger 84-85 km/h i snitt när du tittar på den. Dock tror jag inte att du verkligen har haft den snittfarten. Jag vet inte hur snittet räknas ut, men jag är hyfsat övertygad om att det inte är ett snitt sen senast den nollstäldes. Jag skulle tro att det rör sig någon typ av viktat medelvärde med störst tyngd för den senaste bitens körning.

En korrekt snitthastighet på 85 km/h över 3100 mil är sjukt hög och skulle i princip vara omöjlig att nå i Sverige om du någon gång kör i en tätort -- oavsett vad du har för bil.
Nä, det är snittfart sen senaste nollställning. Men det är rätt som du skriver - att hålla 85 km/h i längden i Sverige, om man ska köra någorlunda lagligt, är omöjligt så snart man lämnar landsvägarna. Nu skriver han ju här att han bara kör på landsvägar, så då går det kanske. Jag begriper inte riktigt vad man kör efter om man aldrig kommer utanför landsvägarna, men det är ju inte min sak heller.

Jag har vid något tillfälle lyckats hålla 70 km/h i snittfart under ca 100 mil, med husvagn, men då var det ju också köra, köra, köra längs landsvägarna upp till Norrland. Jag har också varit med om att köra 280 mil på 27 timmar med en minibuss, men då körde vi nästan enbart motorvägar och stannade bara för toalettbesök och diesel.
Jag skulle inte vilja hålla på så i 3000 mil...

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]