Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bargis
Min volvo 245 går att starta men dör efter ca 10 sec. Har byt lmm utan resultat.

Borde man inte höra soppapumpen i tanken när man vrider på tändningen eller har bilen igång ?
Hur får man loss pumpen, det ser rätt rostigt ut runt slangarna. Sitter det en låsring ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Man bör höra tankpumpen när man vrider nyckeln till tändläge men man får ha god hörsel, det bästa är att en annan tar av tanklocket och lyssnar. Det är själva armaturen som skall vridas moturs för att kunna lossas, detta är inte lätt om man inte har rätt verktyg. Jag har gjort det med en mässingsdorn men det var knöligt i och med att jag gjorde det med tanken monterad. Jag kan väl säga så här, om jag skall göra det igen så kommer jag att demontera tanken först. Mässingsdorn är nödvändigt då det inte skapar gnistor. Ett mässingsdorn som köps som verktyg kan vara dyrt, jag köpte 1m mässingsstång på Bauhaus och kapade till en bit, billigt och bra.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bargis
Jag bygglade relät och bankade lite på armaturen, fick bilen att gå rent men den dog 2 ggr under en färd på ca 200 meter. Uppräckte att bränsle mätaren inte fungerade längre och kollade kontakten, då gick kablarna av i armaturen. Är det samma kablar till pumpen i tanken ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om du bara har 2 kablar som går ner i tanken får du nog tala om vad du har för årsmodell och motor. Har du förgasare eller insprut?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bargis
Hasse63 skrev:Inte samma kablar..

Prova att koppla ström på kontakten under baksätet, vänster sida. på 245 är det enkelt i allafall, då kan man höra om båda går
Det ska jag prova, hörde åtminstone pumpen under bilen när jag byglade.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Inte för att jag kan hjälpa dig men..
Vart har du knäppt bilden där man ser anslutningarna på pumpen?? Sitter den under en lucka i golvet någonstans??
Min bil är till 99.99% rostfri .. Det skulle vara kul å se om 0.01% av rosten satt på pumpen så att man kan åtgärda det....

Förresten kolla givaren vid svänghjulet.. enligt flera trådar här så är den en vanlig orsak vid problem.

/Örjan
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]