Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shunten
Tjenna!

Jag monterade in en Ipod adapter i min V70 T5 -01:a för ett tag sedan. Redan då hände nått som gjorde mig lite orolig.

Jag hade glömt att koppla bort batteriet när jag satte lödkolven i plus ledningen till bilstereon! Det knittrade till och då förstod jag att jag hade tändläge 2 (eller 1) i för att kunna flytta på automatväxelspaken.

Shit tänkte jag nu har jag kvaddat elsystemet men allt verkade fungera normalt så jag fortsätte efter jag hade kopplat ur batteri. Sedan när installationen var klar så skulle jag sätta igång bilen och då stod den bara och "tickade" allt blinkade varningslampor etc. F-n tänkte jag och jag irrade runt i garaget och satte mig ner och tittade på min 180.000kr bil som jag trodde jag hade kvaddat totalt!

Efter en 10min så porvade jag och se där den gick igång utan problems. Och nu har den rullat problemfritt tills i morse när frugan skulle i väg då stod den igen och "tickade", som tur var kom grannen och vi fick starthjälp och den hoppade igång så fint så men ett felmeddelande fanns "EL. Startspärr Se Manual" men det försvann när jag provade att starta om bilen och jag provade 5-6ggr utan att det verkade om batteriet var urladdat.

Ska jag gå med böjt huvud ner till Volvomecken och berätta vad jag har gjort och i så fall vad kan dom göra. Programera om styrenheterna, byta batteri?
av Frigge
Du behöver nog inte vara orolig. Låter som ditt batteri är dåligt bara.
Du har säkert stått på tok för länge med radioläge på när du hjorde installationen, dessa bilar drar enorma mängder ström i det läget.
Byt batteri !!

/Fredrik
av sillen
Jepp!
Batterierna laddas ur fort på V70N om man har radion på, det räcker till och med att ha dörren öppen en stund!

Byt batteri!!
Användarvisningsbild
av Brainy
jaja, räcker väl att han försöker ladda det en vända först. Fungerar inte det så kan han köpa nytt sen.

Var f.ö. på semester förra veckan, fick dels putta igång en V70 som hade slut på batteri, var sedan inga problem med den på resten av resan. V50in som jag hyrt hade vi radioläge 1 på med avstängd stereo och en kylbox inkopplad i ca. 30min, sen stod det batterinivå låg i displayen.

Borde det inte stå batterinivå låg även i v70 förresten?

/Anders
av Shunten
Frigge skrev:Du behöver nog inte vara orolig. Låter som ditt batteri är dåligt bara.
Du har säkert stått på tok för länge med radioläge på när du hjorde installationen, dessa bilar drar enorma mängder ström i det läget.
Byt batteri !!

/Fredrik
Phu tack det var det jag misstänkte oxså men finns det någon risk att ipod adaptern drar tjyvström? Den harju säkert orginalbatteri från 01 så det kasnek börjar bli dags för ett byte speciellt med tanke på ipod osv!

///Kalle
Användarvisningsbild
av _Rick_
en fråga man kan ställa sig.. normalt är väl 530A batteri på en S60/V70 jag har ett 800A iom att jag har bensinvärmare. Kan man byta till ett sånt på alla eller måste man ha en kraftigare generator?
av Shunten
_Rick_ skrev:en fråga man kan ställa sig.. normalt är väl 530A batteri på en S60/V70 jag har ett 800A iom att jag har bensinvärmare. Kan man byta till ett sånt på alla eller måste man ha en kraftigare generator?
Hmm tur att du sa det för min kärra har oxså bensinvärmare, sitter det alltså en 800A i den då?!

///Kalle
Användarvisningsbild
av _Rick_
japps. det skall det göra.

I dagens läge så håller bilbatterier skitdåligt. Det har väl med att göra att de skall vara miljövänliga och inte innehåller lika mycket bly och tungmetaller som förr. Det är väl bra för moder natur. Men sämre för oss :)

Mellan 3-5 år är normal livslängd för ett modernt batteri. Jag vet iaf en sak. Så fort man märker krångel med batteri så byter jag direkt. Vill INTE bli stående nånstans för att man vart dumsnål och vill 'spara på den utgiften' ett tag till..

Fast vill man leva med lite spänning (!) i livet så kan man ju skita i det och bli stående ;)
av Shunten
_Rick_ skrev:japps. det skall det göra.

I dagens läge så håller bilbatterier skitdåligt. Det har väl med att göra att de skall vara miljövänliga och inte innehåller lika mycket bly och tungmetaller som förr. Det är väl bra för moder natur. Men sämre för oss :)

Mellan 3-5 år är normal livslängd för ett modernt batteri. Jag vet iaf en sak. Så fort man märker krångel med batteri så byter jag direkt. Vill INTE bli stående nånstans för att man vart dumsnål och vill 'spara på den utgiften' ett tag till..

Fast vill man leva med lite spänning (!) i livet så kan man ju skita i det och bli stående ;)
Nu tittade jag lite närmare på batteriet och såg att det var ett 520A och då är min fråga om jag kan byta till ett 600A istället. Det borde palla lite bättre i så fall eller hur?!

///Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
du bör ha 500A för att klara starta bilen på vintern.
sen räcker det med 55ah föra tt starta bilen, men det tar fort slut om du inte ha bilen igång.
med 75 ah kan du stå längre utan att starta bilen

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]

Problem med stereo

Säkringarna till Audio och 12V uttagen sitter[…]