Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av böjjarn
Min AC har ballat ur verkar det som....Det låter som en orm väser å pyser inne vid värmepaketet/ mitt konsollen!!!
Kan det vara ett tecken på för lite medium? (-01a V70).
Hur/var kollar man olja i kompressorn????

//Johan
Användarvisningsbild
av MartinS
böjjarn skrev:Min AC har ballat ur verkar det som....Det låter som en orm väser å pyser inne vid värmepaketet/ mitt konsollen!!!

//Johan
Japp, det är ett tecken på för lite gas. Oljan kan du nog inte kolla då den finns "i systemet" så att säga.

/Martin
av böjjarn
MartinS skrev:
böjjarn skrev:Min AC har ballat ur verkar det som....Det låter som en orm väser å pyser inne vid värmepaketet/ mitt konsollen!!!

//Johan
Japp, det är ett tecken på för lite gas. Oljan kan du nog inte kolla då den finns "i systemet" så att säga.

/Martin
Tack för svaret Martin. Oljan, aha!
av semmelman
Kolla denna kompressor:
http://www.vparts.se/en/artiklar/volvo- ... 0-v70.html

Är den komplett med magnetkopplingen till vänster eller ska det sitta nåt där? För AC-killen sa att man dels kunde byta kopplingen men oxå passa på att byta kompressorn men här ser det ut som de sitter ihop? För det var magnetkopplingen som var ju lite paj på min... men tre tusen kunde det va värt kanske. Finns det bättre å billigare ställen att köpa på?
Nu var jag iofs i fel modelltråd men det gör detsamma ac är ju liknande problem.

3125 kr kosta den på skruvat, men är den komplett, det är magnetkopplingen som är den svarta remskivan till vänster va eller är det nåt som ska skruvas på där? AC är nytt område för mig, kan ingenting.
http://www.skruvat.se/Kompressor-AC-P18714.aspx
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Lånar tråden

Vilket är det enklaste och säkraste sättet för en lekman att kontrollera om ACns prestanda är nedsatt, bortsett från det rent subjektiva att det inte känns lika kallt från utblåsen?

(Jag vet att man verkstäder kan felkolla gratis men jag vill gärna bilda en egen uppfattning också)
av semmelman
De "proffs" som jobbade på min AC kände faktiskt bara med handen på utblåset för att känna om det kom nåt kallt. Datorn till OBD gav inga felkoder fast den var paj, fastnat el nåt. Men kyler den bra så funkar den och kyler den dåligt är det nåt som felar, så enkelt kan det väl vara ibland?
Användarvisningsbild
av StringerBell
semmelman skrev:De "proffs" som jobbade på min AC kände faktiskt bara med handen på utblåset för att känna om det kom nåt kallt. Datorn till OBD gav inga felkoder fast den var paj, fastnat el nåt. Men kyler den bra så funkar den och kyler den dåligt är det nåt som felar, så enkelt kan det väl vara ibland?
Kan man inte mäta temperaturen i utblåsen? Jag läste någonstans att det skall ligga på 8-9 grader som regel.

Hur fort skall det gå att leverera max kyla ur själva utblåsen?
av semmelman
Kan du väl göra om du vill.
Min ger kyla relativt direkt, men en tid kan jag nog inte uppge för jag har inte tänkt på det.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Fast nu var jag inte ute efter gissningar jag själv kan göra, utan mera säkra saker.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]